Η NASA διευθύνει την αρχαιολογία από το διάστημα

Από σελίδα της NASA 20 Σεπτεμβρίου 2001

Η αποστολή των εξερευνητών Lewis και Clark στην Άγρια Δύση της Αμερικής, ήταν ένα ταξίδι που κράτησε επί διετία, πριν περίπου 200 χρόνια, και βοήθησε να μπεί η περιοχή αυτή της Αμερικής στον χάρτη. Τώρα η NASA προσπαθεί να κάνει το ίδιο πράγμα για αυτό το ιστορικό ταξίδι.

Επιστήμονες χρησιμοποιούν τις δορυφορικές εικόνες υψηλής ευκρίνειας, για να βοηθήσουν την ακριβή χαρτογράφηση των πιθανών περιοχών που είχαν τα στρατόπεδα τους κατά μήκος του ίχνους της αποστολής, η οποία πλησιάζει στην 200ή επέτειό, από την ανακάλυψη της Δύσης.

Η NASA έχει διευθύνει τέτοια διαστημική αρχαιολογία στο παρελθόν, εντοπίζοντας τους δρόμους που χτίστηκαν από τους Pueblo Ινδιάνους στο Νέο Μεχικό και την Αριζόνα,  περισσότερα από 1.000 έτη πριν.

"Η κατευθυνόμενη αρχαιολογία από το διάστημα είναι μια συναρπαστική έννοια,"   είπε ο αρχαιολόγος Ken Karsmizki, ένας έφορος αρχαιοτήτων στο Ερευνητικό Κέντρο της Κολούμπια. "Οι προσπάθειες μας να αποκαλυφθούν τα φυλάκια των Lewis και Clark ενισχύονται χρησιμοποιώντας αυτήν την τεχνολογία."

Το διαστημικό κέντρο Stennis της NASA στην ακτή του Μισισιπή, συνεργάζεται με τον Karsmizki, για το έργο το οποίο θα συνεχιστεί τουλάχιστον έως το 2004, όταν το Αμερικάνικο έθνος θα βρίσκεται στο δισεκατονταετές ταξίδι του.

Οι Meriwether Lewis και William Clark άρχισαν από το St. Louis τον Μάιο του 1804 και έφθασan τελικά στις εκβολές του ποταμού της Κολούμπια, στην περιοχή που είναι τώρα η πολιτεία της Ουάσιγκτον. Η οδύσσεια των 3.700 μιλίων τους, τους βρήκε με διάφορες περιπέτειες κατά μήκος του δρόμου τους, συμπεριλαμβανομένων των σταχτιών αρκούδων, σκληρών χειμώνων και ευμετάβλητων  υδάτων που κατέστησαν τη ναυσιπλοϊα σχεδόν αδύνατη.

Ο Karsmizki, που έχει εξετάσει τις περιοχές κατά μήκος της αποστολής στη Νότια και Βόρεια Ντακότα, της Μοντάνα, του Όρεγκον, του Idaho και αλλού, είπε ότι πολλές από τις καταχωρήσεις στα περιοδικά, γράφτηκαν μετά από μακριές, εξαντλητικές ημέρες στα ίχνη των εξερευνητών και περιέχουν γεωγραφικές ανακρίβειες.

Η NASA συνδυάζει τα δορυφορικά ακριβή στοιχεία με τους λεπτομερείς ιστορικούς χάρτες για να βοηθήσει τον Karsmizki να εντοπίσει τις περιοχές των στρατοπέδων των εξερευνητών. Σε μερικές περιπτώσεις, η τεχνολογία μπορεί να μειώσει την  δυνατότητα να σκαφτεί η περιοχή, για κάμποσα τετραγωνικά μίλια.

"Συγκρίνοντας τα στοιχεία από τα αρχεία αποστολής με τα δορυφορικά στοιχεία της NASA, βελτιώνουμε  εντυπωσιακά την πιθανότητά να βρούμε μια θέση των φυλακίων, "  είπε ο Karsmizki.

Η διεύθυνση ΓήΙνων Εφαρμογών (ESAD) της NASA παρέχει τις εικόνες στον Karsmizki και την ομάδα του. Ο Marco Giardino, αναπληρωτής διευθυντής της ESAD στο διαστημικό κέντρο Stennis, είπε ότι οι επιστήμονες της NASA μπορούν να δημιουργήσουν μια όψη 360-μοιρών μιας περιοχής όπου  ταξίδεψαν οι εξερευνητές.

"Από αυτή την όψη, οι αρχαιολόγοι μπορεί να ακολουθήσουν τα ίχνη, σαν να πετούσαν πάνω από το πραγματικό τοπίο, στον πραγματικό όμως χρόνο και σε οποιαδήποτε κατεύθυνση ή γωνία επιλέξουν," είπε ο Giardino.

Το χρώμα είναι εξαιρετικά σημαντικό στην εντόπιση των ιστορικών περιοχών. Παραδείγματος χάριν, μια μικρή διαφορά στη σκιά των σίτων σε ένα μεγάλο χωράφι μπορεί να δείξει την θέση ενός φυλακίου.

Δύο αιώνες μετά από την οδύσσειά τους, οι Lewis και Clark συνεχίζουν να γοητεύουν τους Αμερικανούς. Οι Δυτικές Πολιτείες ενισχύουν τις προσπάθειες για την ανάπτυξη του τουρισμού, σε αναμονή για την επέτειο των διακοσίων ετών από την ανακάλυψη της Δύσης, και στις αρχές του τρέχοντος έτους σε μια τελετή του Λευκού Οίκου, ο προηγούμενος Πρόεδρος Clinton προήγαγε τον Clark από υπολοχαγό του στρατού, σε λοχαγό, στον ίδιο βαθμό που κατέχει και ο Lewis.

Φυσική και Αρχαιολογία