Τα αέρια του θερμοκηπίου κύρια αιτία για την πρώιμη άνοιξη

Από σελίδα της NASA 23-Απριλίου-2001

earth from odyssey

Τα αέρια που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου είναι υπεύθυνα για τους πιο ζεστούς χειμώνες και για την πρώιμη άνοιξη που παρατηρούνται τα τελευταία 30 χρόνια στο βόρειο ημισφαίριο (Ευρώπη, Ασία, Βόρεια Αμερική), σύμφωνα με τους μετεωρολόγους της NASA.

Σύμφωνα με έρευνα του Goddard Institute for Space Studies της NASA και του Columbia University στη Νέα Υόρκη, που χρησιμοποιεί ένα υπολογιστικό μοντέλο προσομοίωσης των αλληλεπιδράσεων ανάμεσα στους ωκεανούς και τα ατμοσφαιρικά ρεύματα αέρα, προκύπτει ότι τα ηφαιστειώδη αερολύματα, η ηλιακή ακτινοβολία, το διοξείδιο του άνθρακα, το μεθάνιο και τα οξείδια του αζώτου προκαλούν αύξηση της έντασης της κυκλοφορίας των πολικών ανέμων γύρω από το βόρειο πόλο.

Οι πολικοί άνεμοι παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του κλίματος της χειμερινής περιόδου του βορείου ημισφαιρίου. Οι άνεμοι κινούνται από τα στρατοσφαιρικά προς τα τροποσφαιρικά στρώματα και τελικά προς την επιφάνεια της γης. Οταν γίνονται πιο ισχυροί - κάτι που συμβαίνει όταν αυξάνονται τα αέρια του θερμοκηπίου- και κινούνται πάνω από τους θερμούς και υγρούς ωκεανούς μεταφέρουν θερμό και υγρό αέρα προς τις ηπείρους. Ετσι θερμός αέρας από τον Ειρηνικό ωκεανό θερμαίνει τη βόρεια Αμερική και από τον Ατλαντικό την Ευρώπη και την Ασία. Οταν οι άνεμοι γίνονται ισχυρότεροι, οι χειμώνες είναι θερμότεροι και η άνοιξη είναι πρώιμη. Οταν οι άνεμοι εξασθενούν, οι χειμώνες γίνονται ψυχρότεροι.

''Οι θερμοκρασία στο βόρειο ημισφαίριο αυξήθηκε κατά τους χειμερινούς μήνες κατά πέντε βαθμούς Κελσίου τα τελευταία τριάντα χρόνια - δέκα φορές περισσότερο από τη μέση ετήσια παγκόσμια αύξηση'', σύμφωνα με τον Drew Shindell, έναν από τους επιστήμονες που συμμετείχαν στην έρευνα. ''Οι ήπιοι χειμώνες θα έχουν ως αποτέλεσμα πιο υγρές μετεωρολογικές συνθήκες στην Ευρώπη και στις δυτικές ΗΠΑ. Η Δυτική Ευρώπη θα πληγεί περισσότερο από καταιγίδες προερχόμενες από τον Ατλαντικό'', σημειώνει ο Shindell. Σύμφωνα με τον ίδιο επιστήμονα, το Νότιο ημισφαίριο δεν επηρεάζεται με τον ίδιο τρόπο από την αύξηση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου, επειδή είναι ψυχρότερο και η κυκλοφορία των πολικών ανέμων στην Ανταρκτική είναι ήδη πολύ έντονη.

Αλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στη θέρμανση του πλανήτη είναι η καταστροφή του στρατοσφαιρικού όζοντος, οι ηφαιστειακές εκρήξεις και η ηλιακή ακτινοβολία. Οι ερευνητές θεωρούν ότι τα αέρια του θερμοκηπίου είναι η κύρια αιτία που αυξάνει την ένταση των πολικών ανέμων και ρυθμίζει το κλίμα του βορείου ημισφαιρίου το χειμώνα. Σύμφωνα με τις προβλέψεις τους, η τάση θέρμανσης πιθανά να συνεχιστεί για τα επόμενα τριάντα χρόνια, αφού η εκπομπή αερίων στην ατμόσφαιρα συνεχίζει να αυξάνεται.

Ο Shindell παρατήρησε επίσης την ηφαιστειακή δραστηριότητα μεταξύ των ετών 1959 έως το 2000. Οι ερευνητές συμπέραναν πως επειδή η ηφαιστειακή δραστηριότητα είναι διαλείπουσα και εξαφανίζεται ταχέως, δεν φαίνεται να έχει μεγάλη συνεισφορά για παρατηρηθείσες τάσεις θέρμανσης σε μεγάλες χρονικές περιόδους. Μεγάλες ηφαιστειακές δραστηριότητες όπως ήταν εκείνη του όρους Pinatubo το 1991, έρριξε αερολύματα στην ατμόσφαιρα και συμμετείχε σέ ένα γενικό φαινόμενο ψύξης κατά τη διάρκεια των ετών που ακολούθησαν την έκρηξη.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στο Journal of Geophysical Research - Atmospheres από τους Drew Shindell και Gavin Schmidt, γεωφυσικούς