Οι εκπομπές νετρονίων μπορούν να προβλέψουν τους σεισμούς.

Από σελίδα του PhysicsWeb 5-Φεβρουαρίου-2001

Οι σεισμοί  μπορούν να προβλεφθούν από τις εκπομπές των νετρονίων από τη γήινη επιφάνεια και θα μπορούσαν ακόμη και να συνδεθούν με το σεληνιακό κύκλο, σύμφωνα με Ρώσους φυσικούς. Ο Nikolaj Volodichev και Mikhail Panasjuk του ερευνητικού ιδρύματος πυρηνικής φυσικής Skobeltsyn  στη Μόσχα παρατήρησαν ότι η ροή των νετρονίων από τη γήινη κρούστα αυξήθηκε αισθητά κατά τη διάρκεια της νέας Σελήνης και της πανσελήνου. Τότε είναι που οι παλιρροιακές δυνάμεις που επιδρούν στη Γη είναι στην ισχυρότερη φάση τους, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει σεισμική δραστηριότητα. Οι ερευνητές είναι αισιόδοξοι ότι η ανακάλυψή τους θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση ενός νέου συστήματος πρόβλεψης για τους σεισμούς.

Οι Volodichev και Panasjuk μέτρησαν τα επίπεδα εκπομπής νετρονίων στα βουνά του Τατζικιστάν - μια περιοχή σεισμικά ενεργή όπου οι Ινδικές και Ευρασιατικές τεκτονικές πλάκες συναντιούνται - και διαπίστωσαν ότι μεγιστοποιούνταν ανά δωδεκάωρα διαστήματα. Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι η μεταβλητότητα στη ροή των νετρονίων συνέπεσε με τις καθημερινές διακυμάνσεις της βαρυτικής έλξης λόγω  του φεγγαριού.

Αυτό το γεγονός τους προέτρεψε να μελετήσουν τις εκπομπές των νετρονίων όταν αυτές οι παλιρροιακές δυνάμεις είναι στο μέγιστο τους   - δηλαδή όταν βρίσκονται στην ίδια ευθεία ο Ήλιος, η Γη και η Σελήνη - κατά την διάρκεια μιας νέας Σελήνης ή μιας πανσελήνου. Οι Volodichev και Panasjuk διαπίστωσαν ότι η ροή των νετρονίων κατά τη διάρκεια αυτών των περιόδων ήταν περίπου δώδεκα φορές υψηλότερη από το επίπεδο υποβάθρου. Αυτό τους οδήγησε να θεωρήσουν ότι η παλιρροιακή πίεση στη γήινη επιφάνεια ανοίγει "σχισμές" μέσω των οποίων τα ραδιενεργά αέρια και τα σωματίδια μπορούν να ξεφύγουν. Τα ραδιενεργά υλικά αποσυντίθεται γρήγορα, εκπέμποντας άλφα σωματίδια που περιέχουν τα νετρόνια.

Για να υποστηρίξουν τη θεωρία τους, οι ερευνητές ανέλυσαν τα στοιχεία που συλλέχθηκαν πάνω από 28 έτη από το "δακτύλιο της φωτιάς" του Ειρηνικού ωκεανού - μια περιοχή έντονης σεισμικής δραστηριότητας. Διαπίστωσαν ότι οι κυριότεροι σεισμοί πραγματοποιήθηκαν γύρω από το χρόνο μιας νέας Σελήνης ή μιας πανσελήνου. "Η εργασία μας προτείνει ότι οι εκπομπές νετρονίων και μια αύξηση στη σεισμική δραστηριότητα συσχετίζονται αρκετά, και περιορίζονται από τις παλιρροιακές δυνάμεις", είπε ο Volodichev. "Η πρόβλεψη των σεισμών από τις εκπομπές των νετρονίων είναι ακόμα στο στάδιο ανάπτυξης αλλά είναι πολύ ελπιδοφόρο".

Τα Richter της αγωνίας