Νέα στοιχεία για ύπαρξη νερού σε ένα από τα φεγγάρια του Δία.

Από τo PhysicsWeb και το BBC 24-Αυγούστου-2000

EuropeLos Angeles. Επιστήμονες στις ΗΠΑ με επικεφαλής την Dr Margaret Kivelson, λένε ότι η δυνατότητα να υπάρχει ζωή κάπου στο ηλιακό μας σύστημα, είναι ένα βήμα κοντά. Έχουν βρεί τις πιό πειστικές αποδείξεις σε ένα από τα φεγγάρια του Δία, την Ευρώπη. Την ύπαρξη ενός υγρού ωκεανού κάτω από την παγωμένη επιφάνεια της. Τα δεδομένα μας έρχονται από το μαγνητικό πεδίο που ερεύνησε το διαστημικό όχημα "Γαλιλαίος", όταν πέρασε κοντά από το φεγγάρι του Δία, την Ευρώπη. Η παρουσία ενός ωκεανού από νερό υγρής μορφής στην Ευρώπη, έχει δυναμώσει την δυνατότητα για να βρεθούν σημεία ζωής σε αυτήν.

Παγωμένη θάλασσα

Η Ευρώπη είναι ως γνωστό το τέταρτο σε μέγεθος φεγγάρι του Δία, με διαστάσεις σαν τη Γη μας.   Οι εικόνες της επιφάνειας του δείχνουν μεγάλα κομμάτια ραγισμένου και σπασμένου πάγου, που φαίνονται να επιπλέουν σε υγρή θάλασσα. Έως τώρα οι επιστήμονες ήταν αβέβαιοι εάν ο ωκεανός υπάρχει ακόμη και σήμερα ή εάν πάγωσε πρίν από χιλιάδες χρόνια. Τώρα τα δεδομένα που μας έστειλε ο Γαλιλαίος στην αρχή του χρόνου, αφου εξετάστηκαν αναλυτικά μπορεί να περιέχουν την απάντηση. Ο Γαλιλαίος ανίχνευσε τμήματα του εσωτερικού μαγνητικού πεδίου της Ευρώπης, που ισχυρά αποδεικνύουν την ύπαρξη ενός αλμυρού ωκεανού.

Το μαγνητόμετρο του Γαλιλαίου έδειξε πως το μαγνητικό πεδίο της Ευρώπης, αλλάζει ακανόνιστα με τον χρόνο, που δηλώνει την παρουσία ένος στρώματος ηλεκτρικά αγώγιμου κάτω από την επιφάνεια. Άλλη νεώτερη έρευνα είχε δείξει ότι η Ευρώπη μπορεί να έχει το δικό του σταθερό μαγνητικό πεδίο, αλλά ένα τέτοιο πεδίο θα μεταβάλλεται κανονικά. Ένα συνεχές στρώμα νερού με μιά σύνθεση σαν της Γήινης θάλασσας εξηγεί καλύτερα τις παρατηρήσεις.

Ζωή στην Ευρώπη;

EuropeΤα δεδομένα αυτά δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Science από μια ομάδα των φυσικών του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, στο Los Angeles. Συμπεραίνουν ότι πρέπει να υπάρχει ένας αλμυρός ωκεανός επτά και μισό χιλιόμετρα κάτω από την επιφάνεια της Ευρώπης. Ασφαλώς, δεν πρόκειται για αδιάσειστες αποδείξεις ότι υπάρχει ένας αλμυρός ωκεανός στην Eυρώπη. Ωστόσο, κανείς δεν βρήκε μια διαφορετική εξήγηση" δήλωσε η φυσικός του διατήματος Dr Kivelson,"Είναι μακρύς ο δρόμος από την ανακάλυψη νερού έως την ύπαρξη ζωής" προσθέτει η ίδια. Οι Αμερικανοί επιστήμονες θεωρούν, πάντως, ότι μπορεί να υπάρχει ζωή στο Δία, έστω και με τη μορφή βακτηριδίων. Το νερό είναι ένα οικείο περιβάλλον για την δημιουργία της ζωής.

Όλα τα θεωρητικά, γεωλογικά και φασματογραφικά στοιχεία υποστηρίζουν την θεωρία του υποεπιφανειακού ωκεανού,  αν και είναι ακόμη δυνατόν το στρώμα κάτω από την επιφάνεια να είναι από άνθρακα, ή άλλο υλικό πλούσιο σε άνθρακα.   Το 2003, αναμένεται να εξεταστεί η ύπαρξη του ωκεανού χρησιμοποιώντας τεχνικές με radar.

Δείτε και τα σχετικό άρθρο