Προσδέθηκε νέα διαστημική μονάδα σε Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.

Από τη NASA 2-Αυγούστου-2000

Space StationΜια ανεξάρτητη διαστημική υπομονάδα ρωσικής κατασκευής  με το όνομα "Zvezda", η οποία θα φιλοξενεί κοσμοναύτες, προσδέθηκε επιτυχώς στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) στις 26 Ιουλίου 2000, κάνοντας την, τη μεγαλύτερη και ακριβότερη διαστημική μονάδα ικανή να φιλοξενεί πλήρωμα σε μόνιμη βάση.

Χιούστον Στη "Zvezda" περιέχονται όλα όσα είναι αναγκαία για μακροχρόνια παραμονή στο Διάστημα: ραδιοεπικοινωνίες με το στρατηγείο της ΝΑSΑ, το οποίο ελέγχει τη διαστημική αποστολή, κρεβάτια, τραπέζια κουζίνας, ψυγειοκαταψύκτη, μηχανήματα γυμναστικής, τουαλέτα και ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
Μόλις η πρόσδεση ολοκληρωθεί, οι ηλιακοί συλλέκτες της «Zvezda» θα αρχίσουν να μαζεύουν ενέργεια και σε μερικές ημέρες οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές του σκάφους θα αναλάβουν τον πλήρη έλεγχο της διατήρησης του σταθμού σε τροχιά.

Οι πρώτοι αστροναύτες ­ οι δύο Ρώσοι Γιούρι Πάβλοβιτς Γκιντζένκο και Σεργκέι Κονσταντίνοβιτς Κρικάλεφ και ο Αμερικανός Μπιλ Σέπερντ ­ αναμένεται να φθάσουν στον διεθνή διαστημικό σταθμό στις 30 Οκτωβρίου, προκειμένου να ζήσουν εκεί. Αλλά το διαστημικό εργαστήριο, ένα τεράστιο έργο στο οποίο συμμετέχουν 16 χώρες υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, δεν θα ολοκληρωθεί προτού περάσουν άλλα πέντε χρόνια, ύστερα από τουλάχιστον 40 διαστημικές αποστολές.
Το όλο εγχείρημα αναμένεται να ξεπεράσει σε κόστος τα 60 δισ. δολάρια  που το μεγαλύτερο μέρος του καλύπτεται από τις ΗΠΑ.

Επιστημονικές έρευνες

Ο International Space Station (ISS) είναι το μεγαλύτερο και πιό πολύπλοκο διεθνές project στην ιστορία. Καθοδηγούμενο από τις ΗΠΑ, το project σχεδιάζεται από επιστήμονες και τεχνολογικούς ερευνητές 16 χωρών. Επιστήμονες από τα πεδία της Βιολογίας, Χημείας, Φυσικής και άλλων κλάδων σε μια πρόσφατη συνέντευξη τύπου, ανακοίνωσαν ότι είναι ανυπόμονοι να χρησιμοποιήσουν τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) σαν ένα καινοτόμο εξερευνητικό  εργαστήριο σε πτήση. Τοποθέτησαν δε την επιστημονική αξία του προγράμματος στην πρώτη θέση μαζί με εκείνων του Mir και του Spacelab.

"Οι ερευνητικές δυνατότητες στο βιοιατρικό πεδίο, κατά τη διάρκεια των περασμένων διαστημικών προγραμμάτων ήταν περιορισμένες" είπε ο Dr. Milburn Jessup, καθηγητής της Χειρουργικής στο Πανεπιστήμιο του Texas." Ο ISS θα προσφέρει στους επιστήμονες ένα εργαστήριο στο οποίο θα μπορέσουν να κατανοήσουν την απώλεια μυϊκής και οστέινης μάζας, διαταραχές ισορροπίας, καθώς και αναπαραγωγή κυττάρων και ιστών" συνέχισε ο καθηγητής. "Βρήκαμε σε δύο μικρές αποστολές πως λιγώτερα κύτταρα πέθαναν όταν καλλιεργήθηκαν στο διάστημα από άλλα παρόμοια καλλιεργημένα κύτταρα στη Γη. Εν ολίγοις η έρευνα αυτή θα μπορούσε να βοηθήσει στην κατανόηση του θανάτου του ανθρώπινου σώματος,  και επίσης να ανακαλύψουν καλύτερους τρόπους ελέγχου των νέων θεραπειών του καρκίνου." είπε ο Dr Jessup, που είναι ένας από τους πέντε ερευνητές που παίρνουν μέρος στα πειράματα που θα γίνουν.
Εκτός από αυτή την έρευνα οι επιστήμονες θα χρησιμοποιήσουν αυτόν τον διεθνή διαστημικό σταθμό για να διεξαγάγουν μια σειρά πειραμάτων, όπως για πρωτεϊνικούς κρυστάλλους. Αυτό θα διευκολύνει τους ιατρικούς ερευνητές να κατανοήσουν τη δομή και λειτουργία ιών και ενζύμων, κάτι που θα τους βοηθήσει να σχεδιάσουν καλύτερα φάρμακα.

"To Hubble είναι για τους αστροφυσικούς όπως το ISS (International Space Station) θα είναι για τους άλλους ερευνητές -- ένα επιστημονικό εργαστήριο στο διάστημα," είπε ο Dr. Julie Swain, ένας επιστήμονας της NASA και καθηγητής της Αγγειοχειρουργικής, στο Πανεπιστήμιο του Kentucky.

"Τα προγράμματα του Mir και του Διαστημικού εργαστηρίου προέβλεπαν σύντομα πειράματα. Στο ISS θα προσφέρεται  η ευκαιρία για έρευνα 24 ώρες την ημέρα, 365 ημέρες τον χρόνο," είπε ο Dr. Mary Musgrave, καθηγητής της Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Massachusetts.

ISS LabΑριστεράt: Το τμήμα εργαστηρίου για τον ISS,  που φτιάχνεται στις ΗΠΑ

Ο Dr. Ron Sega, Dean, στην έδρα της Μηχανικής και Εφαρμοσμένων Επιστημών του Πανεπιστημίου του Colorado, σημείωσε ότι ο ISS είναι ένα ερευνητικό εργαλείο  για τους μηχανικούς. "Θα μας βοηθήσει να φτιάξουμε την επόμενη γενιά των δορυφόρων που θα χρησιμοποιηθούν για εμπορικούς σκοπούς στο Διάστημα."

Και ο Dr. Kathryn Clark, διευθυντής του προγράμματος, σημείωσε πως το ISS θα είναι μια ζωντανή πλατφόρμα για την κατανόηση του ανθρώπινου σώματος, της Γης και των ατμοσφαιρικών αλλαγών, του σύμπαντος και για την βελτίωση της ποιότητας της ζωής επί της Γης.

Οι συνηθισμένες αντιρρήσεις

Παρ' όλη όμως την επιμονή της ΝΑSΑ ότι ο σταθμός αυτός θα προσφέρει στην ανθρωπότητα πολύ μεγάλα οφέλη προμηθεύοντάς την με πολύτιμες νέες επιστημονικές πληροφορίες, αρκετοί είναι οι επιστήμονες οι οποίοι δεν συμφωνούν με το μεγαλεπήβολο σχέδιο.
«Το διαστημικό αυτό πρόγραμμα έχει να κάνει περισσότερο με την πολιτική που ασκεί η υπερδύναμη, παρά με την επιστήμη», είπε χαρακτηριστικά ένας Βρετανός ερευνητής.

Δείτε και τα σχετικό άρθρο