Ανακαλύφθηκε τεράστιος κρατήρας στο δορυφόρο του Δία, Ευρώπη

Από το in.gr και το BBC 12-Ιουλίου-2000

Χιούστον (NASA)

Ενας κρατήρας στο μέγεθος μιας ολόκληρης πόλης ανακαλύφθηκε στην επιφάνεια του δορυφόρου του Δία, Ευρώπη, από το διαστημικό εξερευνητικό σκάφος Γαλιλαίος. Η ανακάλυψη αυτή μπορεί να βοηθήσει στη διαλεύκανση του αινίγματος της παγωμένης επιφάνειας της Ευρώπης.

Στη φωτογραφία, ο κρατήρας, ο οποίος πρέπει να προκλήθηκε από αστεροειδή ή κομήτη, παριστάνεται με το μπλε και κόκκινο χρώμα. Ο κύκλος δεξιότερα του κέντρου της φωτογραφίας έχει διάμετρο 80 χιλιομέτρων, μέγεθος ανάλογο με αυτό μιας μεγάλης πόλης στη Γη.

Τα φωτεινότερα μέρη της φωτογραφίας παριστάνουν περιοχές με πάγο, ενώ οι χρωματισμένες μπλε περιοχές υποδεικνύουν την παρουσία όχι παγωμένων υλικών.

Οι αστρονόμοι, πάντως, δεν είναι σίγουροι για τη σύνθεση των υλικών στις "μπλε περιοχές". Ισως πρόκειται για ορυκτά, αλλά δεν αποκλείεται οι περιοχές αυτές να περιέχουν άφθονο θειικό οξύ. Γύρω από το "κέντρο" του κρατήρα υπάρχει ένας δακτύλιος, ο οποίος περιέχει τα αναβλήματα της πρόσκρουσης.

Η Ευρώπη συγκεντρώνει την προσοχή των αστρονόμων, επειδή κάτω από την παγωμένη επιφάνειά της μπορεί να βρίσκεται ένας "ωκεανός" με νερό σε υγρή μορφή, ο οποίος θα ήταν κατάλληλο περιβάλλον για την ανάπτυξη κάποιας μορφής ζωής.

Η ανακάλυψη του κρατήρα μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση της ιστορίας και εξέλιξης της επιφάνειας του δορυφόρου του Δία, η οποία εκτιμάται ότι είναι νέα από γεωλογική άποψη, όπως μετέδωσε το BBC.