Candor ChasmΥπάρχουν αποθέματα νερού στην επιφάνεια του Άρη, πιστεύουν επιστήμονες της NASA

Ενδείξεις για την ύπαρξη νερού στον πλανήτη Αρη έχουν βρει οι επιστήμονες της NASA, γεγονός που αν τελικά επιβεβαιωθεί θα αποτελέσει σημαντική καμπή στην εξερεύνηση του κόκκινου πλανήτη.Παρά το γεγονός ωστόσο ότι υπάρχουν αρκετές πληροφορίες που συντείνουν στο συμπέρασμα ότι υπήρχαν μεγάλα αποθέματα νερού στον πλανήτη πριν από εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια, δεν είναι δυνατό να υπάρχει νερό στην επιφάνεια του πλανήτη σήμερα, λόγω της ατμόσφαιρας, που είναι πολύ αραιή και δεν έχει αρκετή πίεση ώστε να επιτρέπει τη διατήρηση του νερού. Αυτό όμως δεν αποκλείει την ύπαρξη νερού σε βαθύτερα στρώματα του κόκκινου πλανήτη.

Είναι χαρακτηριστική η κατάθεση του επικεφαλής της NASA στη Βουλή των Αντιπροσώπων, που τόνισε ότι εάν κάποιος ψάχνει για ζωή στον Αρη, θα πρέπει να ακολουθήσει τις ενδείξεις για το νερό. Αν αυτή η ανακάλυψη επιβεβαιωθεί, θα σημάνει την αρχή μιας νέας φάσης στην εξερεύνηση του πλανήτη, καθώς μελλοντικές αποστολές θα επικεντρώνονται στη συγκεκριμένη περιοχή, όπου εκτιμάται ότι υπάρχει νερό.
Οι εικόνες που έλαβε από τον Άρη το διαστημικό όχημα Global Surveyor, που είναι σε τροχιά γύρω από τον κόκκινο πλανήτη, περιέχουν αυτή την απόδειξη.
Σύμφωνα με τις φωτογραφίες, το νερό που προέρχεται κάτω από την επιφάνεια του πλανήτη, διαρρέει από μία ρωγμή και ανεβαίνει στην επιφάνεια.Η διαρροή του νερού που παρατηρείται στις φωτογραφίες ίσως είναι εποχιακό φαινόμενο, αφού δεν διακρίνεται σε παλαιότερες φωτογραφίες της περιοχής. Παρόμοιες διαρροές νερού έχουν, όμως, παρατηρηθεί στα τοιχώματα δύο κρατήρων σε άλλες περιοχές του κόκκινου πλανήτη.Η ανακάλυψη, εάν επιβεβαιωθεί, θα αποτελέσει σημαντική καμπή στην εξερεύνηση του Κόκκινου Πλανήτη, με μελλοντικές αποστολές στον Άρη που θα κατευθύνονται σε τοποθεσίες της διαρροής.

Βαθιές χαράδρες

Canyon NasaΩστόσο, νερό μπορεί να διατηρηθεί στον πυθμένα βαθιών φαραγγιών και κρατήρων, επειδή αυτές οι περιοχές βρίσκονται αρκετά χιλιόμετρα πιο κάτω από το μέσο όρο της στάθμης της επιφάνειας του πλανήτη. Μέσα σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες μπορεί να υπάρξει υψηλότερη ατμοσφαιρική πίεση, με πιθανό αποτέλεσμα να δημιουργηθούν "λιμνούλες" με αλμυρό νερό.

Canyon Nasa Σημαδεμένη επιφάνεια

Αυτή είναι η φωτογραφία υψηλής ανάλυσης, που δείχνει ένα φαράγγι το Valles Marineris 6000 km μακρύ, και η NASA πιστεύει πως υπάρχουν χείμαρροι μέσα σε απόκρημνα εσωτερικά τοιχώματα κρατήρων, που δημιουργήθηκαν από πτώσεις μετεωριτών και αστεροειδών στην επιφάνεια του πλανήτη. Οι επιστήμονες τονίζουν ότι αν έβλεπε κάποιος παρόμοια κανάλια στη Γη, θα ήταν σίγουρος πως προέρχονται από υδάτινες διαβρώσεις.

Νέος μετεωρίτης από τον Άρη.BBC 31-1-2000