Νέα τηλεσκόπια χρειάζονται οι αστρονόμοι

Από το in.gr 22-5-2000

Τα τηλεσκόπια του μέλλοντος θα είναι ακόμη πιο εντυπωσιακά από το Hubble

Ουάσινγκτον: Η National Science Foundation των ΗΠΑ διεξήγαγε μία έρευνα με σκοπό να δώσει απάντηση στο ερώτημα τι είδους τηλεσκόπια θα χρειαστούν οι αστρονόμοι τα επόμενα χρόνια προκειμένου να εκπληρώσουν τους επιστημονικούς τους στόχους, τα αποτελέσματα της οποίας δόθηκαν στη δημοσιότητα τη Δευτέρα.

Αμεση προτεραιότητα φαίνεται ότι έχει η κατασκευή ενός διαστημικού τηλεσκοπίου επόμενης γενιάς (Next Generation Space Telescope). Το τηλεσκόπιο θα είναι πολύ πιο προηγμένο από το Hubble και θα βοηθήσει στην κατανόηση των μηχανισμών που οδήγησαν στο σχηματισμό των πρώτων γαλαξιών και άστρων, αλλά και στο πώς συνεχίζουν και σήμερα να σχηματίζονται.
Το διαστημικό τηλεσκόπιο νέας γενιάς θα έχει 100 φορές μεγαλύτερη ευαισθησία του Hubble και οι εικόνες που θα παρέχει θα διαθέτουν τουλάχιστον δέκα φορές μεγαλύτερη ανάλυση. Η κατασκευή, ωστόσο, ενός τόσο σημαντικού επιστημονικού παρατηρητηρίου αναμένεται να κοστίσει αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια, όπως μετέδωσε το BBC. Κατά την άποψη του αστρονόμου Τζόσεφ Τέιλορ που συμμετείχε στη δημιουργία της έκθεσης της NFS, ένα τέτοιο τηλεσκόπιο θα έριχνε φως στα μυστήρια της σκοτεινής ύλης και στην κατανομή της ύλης στο Σύμπαν.
Το διαστημικό τηλεσκόπιο νέας γενιάς θα πρέπει να συνδυαστεί με ένα παρατηρητήριο στο έδαφος της Γης που θα ονομάζεται Giant Segmented Mirror Telescope, επίσης πρωταρχικής σημασίας.
Ενα άλλο τηλεσκόπιο, με το όνομα Constellation-X Observatory, θα συμβάλει στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο σχηματίζονται οι μαύρες τρύπες.
Ο εντοπισμός περισσότερων πλανητών εκτός του ηλιακού μας συστήματος θα πρέπει να υποστηριχτεί από ένα σύστημα τηλεσκοπίων πάνω στην επιφάνεια της Γης, που θα ονομάζεται Terrestrial Planet Finder, και το οποίο λόγω της πολυπλοκότητάς του θεωρείται από πολλούς ως το πιο δύσκολο επιστημονικό έργο που ανέλαβε ποτέ η NASA.
Εξάλλου, σημαντικά ζητήματα που πρέπει να μελετηθούν από την Αστρονομία τα επόμενα χρόνια αφορούν στην προέλευση των ακτινών Γάμμα και στον εντοπισμό βαρυτικών κυμάτων.
Ανάμεσα στις προτεραιότητες της επιστήμης -σύμφωνα πάντα με την έκθεση- θα πρέπει να είναι και η διάθεση μεγάλου όγκου αστρονομικών δεδομένων στο κοινό, κυρίως μέσω Διαδικτύου.