Επιστήμονες βλέπουν στην καρδιά του Γαλαξία μας γιγαντιαία μαύρη τρύπα

Από σελίδα του BBC 22-Σεπτεμβρίου-2000

Black Hole in Sagittarius A Μία μαύρη τρύπα   βρίσκεται στο κέντρο του γαλαξία μας στην περιοχή Sagittarius A, περίπου 26.000 έτη φωτός από τη Γη.(Στην εικόνα είναι η μεγαλύτερη λευκή κουκίδα στο κέντρο του κύκλου).
Η μάζα του είναι περίπου 2.6 εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη του Ηλιου μας, αλλά βρίσκεται σε μιά περιοχή με διάμετρο όχι μεγαλύτερη των 460 εκ. km . Η φωτογραφία έχει ληφθεί από τον  Chandra.

Η παρουσία της μαυρης τρύπας για να ανιχνευθεί χρειάζεται κάποιο χρόνο εξ' αιτίας της φύσης της αμυδρής ακτινοβολίας που έρχεται και τη σχετική κίνηση των περιβαλλόντων αστεριών.
Χρησιμοποιώντας το 10-μετρο τηλεσκόπιο Keck στην Hawaii, οι αστρονόμοι έπαιρναν εικόνες  επί τέσσερα χρόνια περίπου, από την περιοχή του Sagittarius A η οποία είναι ακριβώς το σημείο γύρω από το οποίο περιστρέφεται ο γαλαξίας μας.

Σύνθεση καλλιτεχνική που δείχνει μια μεγάλη μαύρη τρύπα   και τον περιβάλλοντα δίσκο επαύξησης. Οι Αστρονόμοι έχουν επιτύχει ακόμη τις πλέον λεπτομερείς παρατηρήσεις των άστρων που στριφογυρίζουν γύρω από την υπερμαζώδη μαύρη τρύπα που νομίζουν πως διαμένουν στον πυρήνα του γαλαξιακού μας κέντρου.

Οι φωτογραφίες της ερευνητικής ομάδας του παρατηρητηρίου Κeck έδειξαν ότι τρία άστρα βρίσκονται σε τροχιά γύρω από το σημείο Sagittarius A. Οι επιστήμονες κατάφεραν, μάλιστα, να προσδιορίσουν τόσο την ταχύτητα της περιστροφής τους όσο και την επιτάχυνσή τους. Οι κινήσεις τους γύρω από την υποπτευθείσα μαύρη τρύπα δεν αποκάλυψε μόνο τη ταχύτητα τους αλλά επιτρέπει να βρεθεί και η επιτάχυνση τους. Αυτές οι επιταχύνσεις είναι τεράστιες στην γαλακτική κλίμακα, και βοηθούν στην ταυτοποίηση του σαν υπερμαζώδη μαύρη τρύπα στον Sagittarius A*

Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι τέτοιες υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες βρίσκονται στα κέντρα των περισσότερων γαλαξιών. Πρόσφατα ανακαλύφθηκε μία μαύρη τρύπα νέου είδους και μεσαίου μεγέθους στο γαλαξία Μ82.

Chandra Η σελίδα του Chandra από το Harvard