Quasar: Οι οδηγοί μας στην κατανόηση της δομής και εξέλιξης του σύμπαντος

Τα πιό παράξενα αντικείμενα του ΟυρανούΓιατί μας βοηθάνε στην κατανόηση του σύμπαντος;Η Ενέργεια των quasarGallery-Επιτυχίες του HubbleΗ ζωή τους

Gallery-Επιτυχίες του Hubble

Οι φωτογραφίες του Hubble επέτρεψαν στους αστρονόμους να παρατηρήσουν σαφώς τη σχέση ανάμεσα των κβάζαρ και γαλαξιών με τους οποίους αυτοί συγκρούονται.  Οι παρακάτω κβάζαρς συνελήφθησαν κατά τη διαδικασία της συγχώνευσης ή σύγκρουσης με γαλαξίες. Φωτογραφίες του Νοεμβρίου 1996.

Η φωτογραφία αποκαλύπτει τους τεράστιους λεπτούς βραχίονες ενός γαλαξία που σχετίζεται με τον λαμπρό κβάζαρ, ο οποίος απέχει 1,5 δισ. έτη φωτός από τη Γη. Οι παράξενου σχήματος βραχίονες δείχνουν μια συνάντηση μεταξύ του κβάζαρ και ενός γαλαξία.

Η εικόνα είναι ίδια με την αριστερή, μόνο που φαίνεται σε διαφορετικό επίπεδο αντίθεσης. Μόνο 11.000 έτη φωτός χωρίζουν τον κβάζαρ από τον συνοδό του γαλαξία (που βρίσκεται ακριβώς πάνω από τον κβάζαρ). Ο κβάζαρ και ο γαλαξίας πλησιάζουν εξαιτίας ισχυρών βαρυτικών δυνάμεων, και τελικά ο γαλαξίας θα πέσει μέσα στη μαύρη τρύπα του κβάζαρ.

Φωτογραφίες του Hubble από γαλαξίες που φιλοξενούν κβάζαρ στον πυρήνα τους. Οι φωτογραφίες αυτές αποτελούν έμμεση απόδειξη ότι οι κβάζαρ πράγματι κατοικούν σε ενεργούς γαλαξίες. Συναντώνται δε τόσο σε ελλειπτικούς όσο και σε σπειροειδείς γαλαξίες. Φωτογραφίες του Νοεμβρίου 1996.

Το κβάζαρ PG 0052+251 στον πυρήνα ενός τυπικού κατά τ' άλλα σπειροειδούς γαλαξία, βρίσκεται σε απόσταση 1.4 δισεκατομμύρια ε.φ

Το φωτεινό αντικείμενο στο κέντρο της εικόνας είναι το κβάζαρ IRAS04505-2958 που απέχει από τη Γη 3 δισεκατομμύρια ε.φ. Η λαμπρή δομή που φαίνεται κάτω από το κβάζαρ πιστεύεται ότι είναι το υπόλειμμα της σύγκρουσης δύο γαλαξιών. Το αντικείμενο που διακρίνεται επάνω από το κβάζαρ είναι ένα αστέρι που προβάλλεται στο επίπεδο παρατήρησης.

Το κβάζαρ 0316-346 βρίσκεται σε απόσταση 2.2 δισεκατομμύρια ε.φ.

Το κβάζαρ PHL 909 βρίσκεται σε απόσταση 1.5 δισεκατομμύρια ε.φ. από τη Γη, στο κέντρο ενός ελλειπτικού γαλαξία.

Το κβάζαρ PG 1012+008 (στο κέντρο της εικόνας) απέχει από τη Γη 1.6 δισεκατομμύρια ε.φ. και συγχωνεύεται με ένα λαμπρό γαλαξία (το αντικείμενο κάτω από το κβάζαρ). Οι "στρόβιλοι" σκόνης και αερίου που φαίνεται να περιβάλλουν το κβάζαρ και το γαλαξία αποτελούν απόδειξη της αλληλεπίδρασής τους. Αριστερά του κβάζαρ διακρίνεται ένας ακόμα γαλαξίας που ίσως να βρίσκεται στα αρχικά στάδια της συγχώνευσής του με το κβάζαρ

Το κβάζαρ IRAS13218+0552 βρίσκεται σε απόσταση 2 δισεκατομμύρια ε.φ. από τη Γη. Περιβάλλεται από λαμπρούς "βρόγχους" αερίου που δημιουργήθηκαν από τη σύγκρουση δύο γαλαξιών.