Οι έξι μεγάλες προκλήσεις των επόμενων 20 χρόνων

Άρθρο, Οκτώβριος 2008

Ποιά είναι τα καυτά ζητήματα της Φυσικής σήμερα; Έξι κορυφαίοι φυσικοί σε διάφορους τομείς δίνουν τις απαντήσεις τους. Και επειδή οι θεωρητικοί είναι πιο ευτυχείς να κάνουν υποθέσεις από ό,τι οι πειραματικοί φυσικοί, γι αυτό και κυριαρχούν τα θεωρητικά θέματα.

Όμως απουσιάζουν από τις απαντήσεις αυτές πολλές και σημαντικές περιοχές της επιστήμης - η φυσική του περιβάλλοντος, ο κβαντικός υπολογισμός, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η φυσική της συμπυκνωμένης ύλης κλπ. Το αποτέλεσμα λοιπόν δεν αντανακλά πλήρως τι περιμένουμε σε κάθε κλάδο, ωστόσο, με ολοένα και πιο κατακερματισμένη σε επιμέρους τομείς τη φυσική, είναι σχεδόν αδύνατο να συλλάβουμε τη μελλοντική κατεύθυνση της επιστήμης στο σύνολο της.

Στις απαντήσεις υπάρχει ένα πεδίο - η θεωρία δικτύου - που ήταν σχεδόν ανύπαρκτη πριν από δύο δεκαετίες. Κάποια άλλα, συμπεριλαμβανομένης και της θεωρίας χορδών και εύλογα της κβαντικής θεωρίας πεδίου, ήταν ακόμη στα σπάργανα πριν από 20 χρόνια συγκριτικά με εκεί που είναι σήμερα.

Πού θα οδηγηθούμε στο μέλλον; Οι προβλέψεις στη Φυσική μπορεί να είναι και προβληματικές - στα τέλη του 19ου αιώνα οι άνθρωποι είχαν την πεποίθηση ότι στη Φυσική μερικές μόνο εκκρεμότητες υπήρχαν για να λυθούν - αλλά εδώ οι απόψεις των έξι ερευνητών δεν είναι εκτός τόπου και χρόνου.

1. Η εμφάνιση της θεωρίας του δικτύου

Ένα πρόσφατο σημαντικό φαινόμενο στον τομέα των πολύπλοκων συστημάτων ήταν η εμφάνιση της θεωρίας του δικτύου. Τα περισσότερα πραγματικά πολύπλοκα συστήματα - από το κύτταρο έως το Web, αλλά και τα κοινωνικά συστήματα - έχουν ένα δίκτυο πίσω τους που μας λέει πώς αλληλεπιδρούν μεταξύ τους τα στοιχεία του συστήματος. Με δεδομένες τις διαφορές μεταξύ αυτών των συστημάτων - τόσο ως προς τη φύση των συστατικών όσο και τη λειτουργία του όλου συστήματος - δεν θα περιμέναμε να υπάρχουν εγγενείς ομοιότητες μεταξύ τους. Ωστόσο, με τον καινούργιο αιώνα, οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει ότι η βασική δομή των δικτύων αυτών είναι μάλλον παρόμοια: τα περισσότερα έχουν μια τοπολογία χωρίς κλίμακα (ο αριθμός των συνδέσεων ανά κόμβο, ακολουθεί ένα νόμο της ισχύος), εμφανίζουν υψηλό βαθμό ομαδοποίησης, και η απόσταση μεταξύ των κόμβων είναι μικρή (ιδιότητα του μικρόκοσμου). Έχουμε συνειδητοποιήσει πως τα θέματα του δικτύου, όχι μόνο θέτουν νέα ερωτήματα, αλλά και μας οδήγησαν να επανεκτιμήσουμε πώς περιγράφεται ένα σύνθετο σύστημα.

Ένα άλλο βασικό ερώτημα αφορά την ανθρώπινη δυναμική. Η περιγραφή και πρόβλεψη της ανθρώπινης συμπεριφοράς μπορεί να μην φαίνεται αρχικά σαν ζητήματα της φυσικής, αλλά πρόσφατα τα εμπειρικά εργαλεία της Φυσικής έχουν αρχίσει να διαδραματίζουν θεμελιώδη ρόλο στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Το μέλλον της φυσικής θα καθορίζεται από την ικανότητά μας να ασχοληθούμε με ζητήματα θεμελιώδους σημασίας για την κοινωνία. Για τους φυσικούς, τέτοια ερωτήματα παραδοσιακά εμπλέκουν προβλήματα όπως η εξεύρεση νέων πηγών ενέργειας ή η ανακάλυψη νέων υλικών, αλλά τώρα το επίκεντρο των ερωτήσεων μετατοπίζεται αργά ολοένα και περισσότερο προς τα διεπιστημονικά προβλήματα στα όρια της φυσικής, των κοινωνικών επιστημών, της βιολογίας και της μηχανικής. Για να μείνει η φυσική επίκαιρη και να διατηρήσει τον ηγετικό της ρόλο μεταξύ των επιστημών, θα πρέπει να αγκαλιάσει αυτά τα ζητήματα.

• Του Albert-Laszlo Barabási που είναι διευθυντής του Κέντρου για την Επιστήμη του Δικτύου στο Βορειοανατολικό Πανεπιστήμιο των ΗΠΑ.

2. Η εξέλιξη των ιατρικών απεικονιστικών τεχνικών στην ιατρική φυσική

Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες, έχουν επιτευχθεί σημαντικά βήματα στην ικανότητα να παίρνουμε εικόνες κανονικές και νοσούντων δομών στο επίπεδο των ιστών και οργάνων, βελτιώνοντας έτσι σημαντικά τη δυνατότητα να ανιχνεύουμε και να θεραπεύουμε τις αρρώστιες μακροσκοπικά. Αυτά τα πλεονεκτήματα που αντικατοπτρίζουν τις εξελίξεις στις απεικονιστικές μεθόδους, όπως η μαγνητική τομογραφία, η υπολογιστική τομογραφία εκπομπής, η ψηφιακή απεικόνιση με ακτίνες Χ, και η απεικόνιση με υπερήχους.

Ταυτόχρονα,  έχει κάνει σημαντικά βήματα η δυνατότητα να μελετηθεί η δομική και λειτουργική ακεραιότητα των ιστών σε κυτταρικό και πολυ-κυτταρικό επίπεδο, κυρίως μέσω της ανάπτυξης ενός αριθμού πυρηνικών απεικονιστικών τεχνικών. Αυτές οι πρόοδοι σε αυτό που λέγεται "μοριακή απεικόνιση" δίνει την δυνατότητα να διακρίνουμε τα καρκινικά κύτταρα από τα κανονικα, και να προσδιοριστεί η παρουσία ή η απουσία του καρκίνου μέσα σε κάθε μικροσκοπική περιοχή του ιστού.

Το μεγαλύτερο ανεπίλυτοι πρόβλημα στη φυσική ιατρική είναι πώς να συνδυάσει την πρόοδο της μακροσκοπικής και μικροσκοπικής απεικόνισης, έτσι ώστε να οριστεί το ακριβές περίγραμμα των όγκων κατά το σχεδιασμό και την εκτέλεση της θεραπείας με ακτινοβολία. Είναι ένα χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στην οπτικοποίηση των μικροσκοπικών και μακροσκοπικών πτυχών του καρκίνου, και αυτό το χάσμα πρέπει να γεφυρωθεί για να μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι πρόοδοι στην μοριακή απεικόνιση για τη βελτίωση της θεραπείας της νόσου με πηγές ιονίζουσας ακτινοβολίας.

• Του Bill Hendee φυσικού στο Ιατρικό Κολλέγιο του Wisconsin στην πολιτεία Milwaukee των ΗΠΑ

3. Το κβαντικό κενό

Στις αρχές του 20ου αιώνα, ο Αϊνστάιν αντικατέστησε τον αιθέρα με τη θεωρία της σχετικότητας, αλλά ο αιθέρας του 21ου αιώνα - το κβαντικό κενό - εξακολουθεί να μπερδεύει τους φυσικούς. Ο αιθέρας αρχικά θεωρείτο ότι είναι μια πλήρως διεισδυτική ουσία που μεταφέρει το φως (σαν κύμα που ήταν) στο χώρο, όπως ο αέρας μεταφέρει τον ήχο. Ο αιθέρας δε θα εξακολουθεί να υπάρχει έστω κι αν απομακρύνουμε όλο το φως. Τώρα, σύμφωνα με την κβαντική θεωρία πεδίου, η κατάσταση του απόλυτου σκότους, η κατάσταση του κενού, εξακολουθεί να είναι μια φυσική κατάσταση, που γεμίζει εντελώς τον χώρο, σαν τον αιθέρα. Υπάρχει όμως μια σημαντική διαφορά: Κανένας δεν αντιλαμβάνεται τίποτα αν κινείται με μια σταθερή ταχύτητα σε σχέση με το κβαντική κενό, αλλά κατά τη διάρκεια επιτάχυνσης του το κενό θα πρέπει να ακτινοβολεί, λόγω της τριβής. Το κβαντικό κενό θα πρέπει επίσης να αναγκάζει τις μαύρες τρύπες να εξατμίζονται, διότι στον ορίζοντα γεγονότων της μαύρης τρύπας, παράγονται από το κενό σωματίδια, σε βάρος της μάζας της μαύρης τρύπας.

Κανένα από αυτά τα φαινόμενα δεν έχει παρατηρηθεί ακόμη - είναι τρομακτικά ασθενικά φαινόμενα, αν και θα μπορούσε να αποδειχθεί στο εργαστήριο ανάλογα. Ωστόσο, ορισμένες πτυχές του κβαντικού κενού φαίνονται στην καθημερινή μας ζωή: το κβαντικό κενό αναγκάζει τα πράγματα να κολλάνε. Για παράδειγμα, μια μικρή σαύρα μπορεί να κολλήσει σε μια γυάλινη επιφάνεια, χρησιμοποιώντας μόνο ένα δάχτυλο του ποδιού, επειδή οι μικροτρίχες στο πόδι του κολλούν πάνω στο γυαλί μέσω μιας ασταμάτητης ανταλλαγής εικονικών φωτονίων, που ενώνουν και τα δύο μαζί. Η δύναμη του κενού είναι μικρή και δρα μόνο σε μικρές αποστάσεις, έτσι, ένα είδος μικρής σαύρας χρειάζεται πολλές τρίχες για να ισορροπήσει το βάρος της. Σε ορισμένες εφαρμογές της νανοτεχνολογίας, αυτό το κόλλημα μεταξύ δύο επιφανειών έχει ένα πρόβλημα - κυρίως σε μικρο-ηλεκτρομηχανικά συστήματα που ενσωματώνουν ηλεκτρονικά με κινούμενα μέρη. Γι αυτό η κατανόηση του κβαντικού κενού δεν είναι μόνο μια πρόκληση για την φυσική του 21ου αιώνα, αλλά και για την τεχνολογία του 21ου αιώνα.

• Του Ulf Leonhardt θεωρητικού φυσικού στο Πανεπιστήμιο του St Andrews στη Βρετανία

4. Νερό σε άλλους κόσμους

Γιατί η Γη περιέχει την ακριβή ποσότητα του νερού που θέλει; Μήπως κι άλλοι κόσμοι γύρω από άλλα άστρα περιέχουν παρόμοιες ποσότητες; Αυτά τα θέματα δεν είναι συζητήσιμα. Νερό σε μια ξηρή Γη θα απορροφηθεί εξολοκλήρου από τον πυριτικό μανδύα, αφήνοντας στεγνή την επιφάνεια. Αντίθετα, αν η Γη είχε το διπλάσιο νερό, οι ήπειροι θα μπορούσαν να ήταν βυθισμένες κάτω από το νερό. Η προηγμένη, τεχνολογικής ζωή θα ήταν αδιανόητη για έναν κόσμο κάτω από το νερό, καθώς δεν θα υπήρχαν δελφίνια ή ψάρια που θα μπορούσαν να εφεύρουν μεταλλουργία, υπολογιστές ή κιθάρες. Μήπως η Γη μας περιέχει μια "τυχερή" ποσότητα του νερού;

Η Γη σχηματίστηκε με συσσώρευση σωματιδίων του πυριτίου, του σιδήρου και του νερού που υπήρχαν στον αρχικό πρωτοπλανητικό δίσκο. Η αρχική Γη συσσώρευσε νερό αντίστοιχο με το νερό πολλών ωκεανών κατά τη σύστασή της. Αλλά σήμερα η Γη έχει μόνο το ένα χιλιοστό της μάζας της σε νερό, πολύ λιγότερο από τα πυριτικά άλατα και σίδηρο. Από πού άραγε προέρχεται αυτό το κρίσιμο ποσοστό του νερού;

Μέσα στα πρώτα 100 εκατομμύρια χρόνια της, η Γη αφυδατώθηκε, όταν ένας πλανήτης στο μέγεθος του Άρη τον κτύπησε εξατμίζοντας τους ωκεανούς και στέλνοντας μια τεράστια ποσότητα νερού στο διάστημα. Η Σελήνη σχηματίστηκε από αυτή επίσης τη σύγκρουση. Η Γη έμεινε ένας κατάξηρος πλανήτη, παρόμοια με τον Άρη σήμερα.

Αυτή η ξηρή Γη απόκτησε την σημερινή ποσότητα του νερού από τους αστεροειδείς και κομήτες που την κτυπούσαν συνεχώς. Η βαρύτητα του Δία έδρασε ως βαρυτική σφεντόνα για αυτά τα αντικείμενα και τα διέσπειρε προς όλες τις κατευθύνσεις, και τα λίγα που απέστειλε προς τη Γη άφησαν το νερό τους κατά την 'προσθαλάσσωση' τους. Έτσι, η Γη αρχικά έχασε το νερό της, και στη συνέχεια απέκτησε εκ νέου κάποια ποσότητα, όλα εξ αιτίας των συγκρούσεων κατά τη διάρκεια της πρώτης περιόδου του ηλιακού συστήματος με τις συνεχείς συγκρούσεις.

Άλλες γαίες - κόσμοι που μοιάζουν με τη Γη μας - μπορεί και να μην είναι τόσο τυχερές. Οι προσομοιώσεις δείχνουν ότι μπορούν να αποκτήσουν οποιαδήποτε ποσότητα νερού από 0,01 έως 100 ωκεανούς. Ένα μικρό μόνο μέρος από αυτές τις γαίες περιλαμβάνει μόνο τη σωστή ποσότητα του νερού για να έχουν και ωκεανούς και ηπείρους. Η μεγάλη διακύμανση του νερού (στα υπολογιστικά μοντέλα) σε αυτές τις άλλες γαίες πηγάζει από τη μάζα και την τροχιά πλανητών σαν τον Δία (αν υπάρχουν βέβαια στα εξωηλιακά πλανητικά συστήματα) που διαταράσσουν τους αστεροειδείς. Το ξυστό κτύπημα των γαιών αυτών από ένα πλανήτη σαν τον Άρη για να τις αποξηράνει είναι ένα τρομακτικό γεγονός, χωρίς το οποίο αυτές οι γαίες θα διατηρούν στην επιφάνεια τους πολλούς ωκεανούς νερού. Κάθε συνοδό άστρο σε ένα δυαδικό σύστημα θα διαταράσσει την κίνηση των αστεροειδών και των κομητών με διαφορετικό τρόπο, παράγοντας διαφορετικές ποσότητες νερού. Η παρουσία των ισοτόπων, όπως το αργίλιο-26 μπορεί να αλλάξει σημαντικά την θερμότητα στο εσωτερικό τους, και ως εκ τούτου την εξάτμιση του νερού από, τους αστεροειδείς και τους κομήτες.

Στο τυχαίο παιχνίδι του πλανητικού σχηματισμού, η Γη είχε δοσοληψίες με πηγές πολύ νερού, φέρνοντας έτσι στο προσκήνιο τους Homo sapiens. Αλλά η καλή τύχη είναι κυκλική: αν η Γη, δεν ήταν και τόσο προικισμένη με το νερό, δεν θα ήμασταν εδώ να το συζητήσουμε.

• Του Geoff Marcy αστρονόμου στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ.

5. Το μέλλον της κοσμολογίας

Η κοσμολογία μπορεί να είναι στα πρόθυρα της πιο συναρπαστικής δεκαετίας - ή και της πιο βαρετής. Τα τελευταία 20 χρόνια έχουμε δει την άνοδο του Καθιερωμένου Μοντέλου της Κοσμολογίας, που περιγράφεται από τη γενική σχετικότητα και τις αλληλεπιδράσεις λίγων στοιχείων: της κανονικής ύλης, της σκοτεινής ύλης και της σκοτεινής ενέργειας, με νύξεις για μια ταχύτατη διαστολή στο πρώιμο σύμπαντος, γνωστής και ως περίοδος του πληθωρισμού. Η απλότητα σε αυτή την περιγραφή είναι παραπλανητική, δεδομένου ότι δεν γνωρίζουμε τι είδους σωματίδια είναι αυτά που συνθέτουν τη σκοτεινή ύλη ή τι είναι η σκοτεινή ενέργεια, και δεν ξέρουμε ποιος μηχανισμός είναι υπεύθυνος για την αναλογία με την οποία υπάρχουν στον Κόσμο. Ο στόχος των μεγαλύτερων μελλοντικών κοσμολογικών πρότζεκτ - πχ τα νέα τηλεσκόπια ανίχνευσης της μικροκυματικής ακτινοβολίας σαν το Planck Surveyor, επίγειες έρευνες σαν την Large-Scale Synoptic Survey Telescope και το Square Kilometre Array ή των μελλοντικών δορυφορικών τηλεσκοπίων όπως ο Ευκλείδης (Euclid) ή η αποστολή Joint Dark Energy - είναι η κατανόηση αυτών των στοιχείων παρατηρώντας τις επιδράσεις τους στη συνολική διαστολή του σύμπαντος καθώς και της ανάπτυξης των μεγάλων δομών μέσα σε αυτό.

Στην ιδανική περίπτωση, η επόμενη γενιά των πειραμάτων στην περιοχή των μικροκυμάτων θα παρατηρεί άμεσα το υπόβαθρο της βαρυτικής ακτινοβολίας - μια κρίσιμη υπογραφή της πρώιμης πληθωριστικής εποχής. Οι λεπτομερείς παρατηρήσεις των μακρινών υπερκαινοφανών και του τοπικού σύμπαντος θα μπορούσαν να μας επιτρέψουν να αξιολογήσουμε τις ιδιότητες της σκοτεινής ενέργειας, η οποία φαίνεται να προκαλεί την επιταχυνόμενη διαστολή του σύμπαντος σήμερα. Ωστόσο, αυτές οι παρατηρήσεις θα μας φέρουν μερικά δεκαδικά ψηφία αύξησης της ακρίβειας για τις κοσμολογικές παραμέτρους που περιγράφουν το σύμπαν, αλλά όχι και την πραγματική κατανόηση της υποκείμενης φυσικής της σκοτεινής ύλης ή της σκοτεινής ενέργειας, και λίγες, αν υπάρχουν, νύξεις σχετικά με την μηχανισμό πίσω από τον πληθωρισμό ή άλλες εποχές στις απαρχές του σύμπαντος.

Ακόμη και με αυτό το σενάριο, αυτό που θα έχουμε σε λίγες δεκαετίες είναι ένας φαινομενικά πιο λεπτομερής χάρτης του σύμπαντος, σε ολοένα μεγαλύτερες εκτάσεις του ουρανού, φθάνοντας πολύ πιο μακριά (και συνεπώς πιο πίσω στο χρόνο) με κάθε νέο τηλεσκόπιο, βλέποντας τελικά τα πρώτα αντικείμενα από το πρωταρχικό αέριο. Η κοσμολογία έτσι θα συνεχίσει να δουλεύει, όπως κάνει τώρα τελευταία, με τα θεωρητικά εργαλεία, τη σωματιδιακή φυσική στο νεαρό σύμπαν και με αστροφυσικές τεχνικές για να κατανοήσει την εξέλιξη των αντικειμένων μέσα στον Κόσμο.

• Του Andrew Jaffe αστροφυσικός στο Imperial College του Λονδίνου

6. Η ολογραφική αρχή και το τοπίο της θεωρίας χορδών

Οι νέες μεγάλες ιδέες που προέκυψαν από την κβαντική βαρύτητα είναι η "ολογραφική αρχή" και το "τοπίο της θεωρίας χορδών". Η ολογραφική αρχή ήταν το αποτέλεσμα των απόψεων του Stephen Hawking σχετικά με την σύγκρουση μεταξύ της αρχής της ισοδυναμίας και της κβαντικής αρχής της διατήρησης των πληροφοριών. Το αποτέλεσμα είναι μία από τις πιο εντυπωσιακές έννοιες στη σύγχρονη φυσική: οι βαθμοί ελευθερίας μιας περιοχής του χώρου, αντί να γεμίζουν όλη την περιοχή του χώρου, να βρίσκονται στα όρια της επιφάνειας μόνο. Ένα ολόγραμμα είναι λοιπόν σαν ένα δισδιάστατο λεπτό φιλμ που αποθηκεύει πληροφορίες για μια τρισδιάστατη εικόνα. Αν κοιτάξετε βέβαια το φιλμ αυτό (με τις πληροφορίες για τα τρισδιάστατα αντικείμενα) μέσα από ένα μικροσκόπιο, τότε ότι θα βλέπετε θα είναι ένα τυχαίο σύνολο σημάτων, και τίποτα άλλο. Αλλά αν γνωρίζετε τους κανόνες της κωδικοποίησης, τότε θα μπορείτε να ανακατασκευάσει την στερεά εικόνα που απεικονίζει. Η ολογραφική αρχή λέει ότι ένα τρισδιάστατο σύμπαν είναι σαν μια εικόνα ανακατασκευασμένη, που είναι αποθηκευμένη σε ένα μακρινό μαθηματικό όριο.

Η ολογραφική αρχή έχει ριζικά αναδομήσει τις ιδέες μας για την κβαντική βαρύτητα, τις μαύρες τρύπες, καθώς και τη φύση των θεμελιωδών βαθμών ελευθερίας. Ταυτόχρονα, έχει κλείσει έναν κύκλο ιδεών που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Η θεωρία χορδών ξεκίνησε ως θεωρία των αδρονίων - συνηθισμένων υπο-ατομικών σωματιδίων, όπως πρωτόνια και νετρόνια - αλλά τα ίδια μαθηματικά περιγράφουν εξ ίσου καλά αντικείμενα, όπως τα βαρυτόνια και μαύρες τρύπες. Είναι αξιοσημείωτο, ότι ο κύκλος έχει κλείσει τώρα και η θεωρία των μαύρων οπών χρησιμοποιείται τώρα για να εξηγήσει τις ιδιότητες των συγκρουόμενων πυρήνων.

Το τοπίο της θεωρίας χορδών, εν τω μεταξύ, γεννήθηκε μέσα από την αναζήτηση μιας θεωρίας χορδών των στοιχειωδών σωματιδίων. Το σημαντικό γεγονός της θεωρίας χορδών είναι όχι ότι τα στοιχειώδη σωματίδια είναι χορδές, αλλά ότι αυτή προσφέρει ένα είδος DNA που κωδικοποιεί τις ιδιότητες ενός σύμπαντος, με τον ίδιο τρόπο που η αλληλουχία των ζευγαριών των βάσεων στο DNA κωδικοποιεί το βιολογικό φαινότυπο. Ακριβώς όπως υπάρχει ένα τεράστιο τοπίο βιολογικών σχεδίων - όλες δηλαδή οι δυνατές επαναδιευθετήσεις των δεκάδων εκατομμυρίων ζευγών βάσεων στην αλυσίδα του DNA - έτσι και η θεωρία χορδών προβλέπει ένα τεράστιο αριθμό μοντέλων για την επαναδιευθέτηση (αναδιοργάνωση) των στοιχείων που περιέχουν μια συμπαγοποίηση των επιπλέον διαστάσεων. Αναφέρεται συχνά ο αριθμός 10500 των δυνατών συμπάντων-μοντέλων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επαναφερθεί η φιλοδοξία του να βρεθεί μια μοναδική θεωρία χορδών της σωματιδιακής φυσικής, αλλά το προηγούμενο ταιριάζει αρκετά καλά με τις κοσμολογική ιδέες.

Το τοπίο της θεωρίας χορδών φυσικά προσφέρεται για εικασίες για ένα αιώνια πληθωριστικό πολυ-σύμπαν από 'σύμπαντα-θύλακες" απομονωμένα το ένα από το άλλο με ορίζοντες γεγονότων. Από την άλλη πλευρά, η ολογραφική αρχή προτείνει ότι η συνηθισμένη κβαντική μηχανική έχει νόημα μόνο εντός του ορίζοντα ενός παρατηρητή. Υπάρχει λοιπόν μια σοβαρή ένταση μεταξύ των δύο θεωριών: πώς να περιγράψει κάποιος ένα πολυσύμπαν ολογραφικά