Ο θαυμαστός ουρανός του Σκορπιού

Άρθρο, Οκτώβριος 2007

Ο αστερισμός του Σκορπιού εμφανίζεται να περιέχει μερικά φωτεινά άστρα σε ένα πολύ γνωστό τμήμα του ουρανού, αλλά που επισημαίνεται σπάνια.

Ο θαυμαστός ουρανός του Σκορπιού

Για να τραβήξει κάποιος μια θεαματική εικόνα όπως αυτή χρειάζεται μια καλή φωτογραφική μηχανή, χρωματικά φίλτρα, και έναν ψηφιακό επεξεργαστή εικόνας. Για να μεταφερθούν από τον ουρανό στο 'φιλμ' οι λεπτομέρειες αυτής της εικόνας, χρειάζονται όχι μόνο μακροχρόνιες εκθέσεις που λαμβάνονται σε διάφορα χρώματα, αλλά μια έκθεση σε ένα πολύ συγκεκριμένο κόκκινο χρώμα που εκπέμφθηκε από το υδρογόνο, και το οποίο μεταφέρει μεγάλες λεπτομέρειες.

Η προκύπτουσα εικόνα παρουσιάζει πολλά συναρπαστικά χαρακτηριστικά. Στον κατακόρυφο άξονα η εικόνα είναι τμήμα του επιπέδου του Γαλαξία μας. Εκεί μέσα είναι ορατά τεράστια νέφη φωτεινών άστρων και μακριές ίνες σκοτεινής σκόνης. Στο κέντρο της εικόνας από πάνω έως κάτω είναι η σκοτεινή ζώνη από σκόνη, γνωστή ως Σκοτεινός Ποταμός.

Αυτός ο αστρικός ποταμός συνδέεται με διάφορα φωτεινά αστέρια (στα δεξιά της εικόνας) που είναι τμήμα από το κεφάλι και τα νύχια του Σκορπιού, και περιλαμβάνουν μεταξύ των άλλων το διάσημο φωτεινό αστέρι Αντάρης ή αλλιώς α του Σκορπιού (κέντρο και δεξιά).

Πολυάριθμα δε κόκκινα νεφελώματα εκπομπής και μπλε αντανακλαστικά νεφελώματα είναι ορατά σε όλη την εικόνα. Ο Σκορπιός εμφανίζεται κυρίως στους νότιους ουρανούς μετά από το ηλιοβασίλεμα στο μέσον του έτους.

Άλλη μια εικόνα πιο παραστατική του αστερισμού του Σκορπιού

Οι κίτρινες γραμμές δείχνουν τα όρια του αστερισμού, η κόκκινη εστιγμένη γραμμή (από αριστερά προς τα δεξιά) είναι η εκλειπτική, και οι σκιές του μπλε παρουσιάζουν περιοχές του Γαλαξία με διαφορετική φωτεινότητα. Ο χάρτης περιέχει όλα τα αστέρια φωτεινότερα από το μέγεθος 6.5.