Μια νέα άποψη για το σύμπαν μας: Είναι μόνο ένα από τα πολλά

Άρθρο, Ιούλιος 2006

Οι αστρονόμοι κοιτάζοντας εκεί πάνω στον ουρανό, για αιώνες αναζητούν την απάντηση στο πιο παλιό ερώτημα: γιατί ο κόσμος μας είναι όπως είναι. Αλλά πρόσφατα ένας αυξανόμενος αριθμός επιστημόνων ονειρεύεται κι άλλους κόσμους που δεν έχουν βρεθεί ποτέ και ρωτούν, γιατί να μην υπάρχουν;

Γιατί, ρωτούν, να ζούμε σε 3 χωρικές διαστάσεις και όχι σε 2 ή 10; Γιατί να είναι μια φωτεινή ακτίνα τόσο γρήγορη και ένας ψίθυρος τόσο αργός; Γιατί να είναι τα άτομα τόσο μικροσκοπικά και τα αστέρια τόσο μεγάλα; Γιατί να είναι ο κόσμος τόσο παλαιός; Πρέπει να είναι ο μόνος κόσμος, ή υπάρχουν εκεί πάνω κι άλλοι κόσμοι, όπου οι νόμοι και τα πράγματα να είναι τόσο διαφορετικά;

Μια φορά κι έναν καιρό (μόνο έναν αιώνα πριν), οι αστρονόμοι πίστευαν ότι μερικά δισεκατομμύρια αστέρια και νέφη αερίου, που κάλυπταν κατά μήκος το Γαλαξία μας, ήταν όλος κι όλος ο κόσμος μας, και η άποψη να κατανοήσουμε το σύμπαν ήταν αρκετά αποθαρρυντική - και υβριστική συνάμα. Τώρα οι αστρονόμοι ξέρουν ότι οι γαλαξίες είναι διεσπαρμένοι όπως η σκόνη σε όλο τον κόσμο. Και για να κατανοήσουμε το σύμπαν πρέπει να προσφύγουμε σε έναν ακόμα ευρύτερο καμβά, αυτό που ονομάζουμε τελευταία "πολυσύμπαν".

Για μερικά κοσμολόγους, αυτό σημαίνει σύμπαντα που ξεφυτρώνει το ένα από το άλλο σε μια ατελείωτη γεωμετρική πρόοδο, όπως τα βρέφη σύμπαντα που εκκολάπτονται στο εσωτερικό των μαύρων οπών. Άλλοι δε φαντάζονται σύμπαντα που επιπλέουν σαν νησιά ή ακόμη που συγκρούονται σε μια πέμπτη διάσταση.

Παραδείγματος χάριν, ο Max Tegmark, κοσμολόγος στο πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας, έχει προϋποθέσει τουλάχιστον τέσσερα διαφορετικά επίπεδα συμπάντων, που κυμαίνονται από το γνωστό μας (ανέφικτα απόμακρες ζώνες του σύμπαντος μας) ως το παράξενο (χωρόχρονοι στους οποίους οι θεμελιώδεις νόμοι της φυσικής είναι διαφορετικοί).

Ο Martin Rees, γνωστός κοσμολόγος του Κέιμπριτζ, λέει ότι η μελέτη αυτών των εναλλάσσομαι συμπάντων θα μπορούσε να βοηθήσει τους επιστήμονες να διακρίνουν ποιά χαρακτηριστικά του κόσμου μας είναι θεμελιώδη και απαραίτητα και ποιά είναι απρόβλεπτα γεγονότα της κοσμικής ιστορίας. Όλη αυτή η ιστορία για τα πολυσύμπαντα είναι όντως επιστήμη, αλλά η επιστήμη για το 21ο αιώνα, που θα επιδιώξει να λάβει απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις, προσθέτει ο Rees.  Συμπληρώνει μάλιστα ότι κατηγορείται συχνά για την πίστη του σε άλλους κόσμους.

"Δεν τους πιστεύω", αναφέρει, "αλλά σκέφτομαι ότι είναι μέρος της επιστήμης για να ανακαλύψουμε νέα πράγματα".

Μερικοί κοσμολόγοι λένε τώρα ότι αυτή η αισθητή σφαίρα, ο αισθητό μας κόσμος, - που κατά προσέγγιση είναι σε βάθος 14 δισεκατομμύρια έτη φωτός μέσα στους γαλαξίες και τα αστέρια - θα μπορούσε να είναι ένα μικρό μόνο κομμάτι μιας απέραντης φυσαλίδας ή ενός "θύλακα" μέσα σε ένα πολύ πιο απέραντο σύνολο που αναπαράγεται ατέλειωτα σε μια αλυσίδα big bangs.

Η ιδέα αυτή, λένε, είναι μια φυσική προέκταση της θεωρίας του πληθωρισμού, που εισήχθηκε από τον Alan Guth το 1980. Αυτή η θεωρία βεβαιώνει ότι όταν είχε το σύμπαν ηλικία κάτι λιγότερο από το ένα τρισεκατομμυριοστό του ενός τρισεκατομμυριοστού του ενός δευτερολέπτου υποβλήθηκε σε μια πολύ σύντομη υπερ-διαστολή που τροφοδοτήθηκε από μια αντιβαρυτική δύναμη, ενσωματωμένη στον ίδιο το χώρο, μια δυνατότητα που έχει προταθεί από τις θεωρίες της σύγχρονης φυσικής σωματιδίων.

Σε μια απόπειρα εύρεσης ενός μοντέλου στο οποίο πολλές διαφορετικές μεταξύ τους αρχικές διατάξεις θα μπορούσαν να έχουν εξελιχθεί σε κάτι σαν το παρόν σύμπαν, προτάθηκε ότι το πρώιμο σύμπαν διήλθε από μια περίοδο εξαιρετικά ταχείας διαστολής. Τούτη η διαστολή ονομάζεται πληθωριστική, επειδή χαρακτηρίζεται από συνεχώς αυξανόμενο ρυθμό. Μια τέτοια πληθωριστική φάση θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί το Σύμπαν φαίνεται το ίδιο σε κάθε κατεύθυνση, αφού στην περίπτωση αυτή θα υπήρχε αρκετός χρόνος για να διαδοθεί το φως σε όλες τις περιοχές του πρώιμου Σύμπαντος.

Επειδή ο πληθωρισμός μπόρεσε να αυξήσει ένα ολόκληρο σύμπαν από σχεδόν μια ουγκιά αρχέγονης ουσίας, ο Guth επιθυμεί να αναφερθεί στο σύμπαν ως "το τελευταίο ελεύθερο γεύμα". Αλλά ο Guth μαζί με τους θεωρητικούς Andrei Linde του Στάνφορντ, Alexander Vilenkin του Tufts και Paul Steinhardt του Princeton - έχουν προτείνει ότι μπορεί να είναι επίσης και μια ατελείωτη διαδικασία. Μόλις ο πληθωρισμός ξεκινήσει κάπου, αυτός θα συνεχίσει να συμβαίνει επανειλημμένως, λένε οι πιο πάνω θεωρητικοί, ωοτοκώντας μια αλυσίδα συμπάντων, φυσαλίδα μέσα σε μια άλλη φυσαλίδα, ένα σχήμα που ο  Linde ονομάζει "αιώνιος πληθωρισμός."

"Μόλις ανακαλύψετε ότι είναι εύκολο να γίνει ένα σύμπαν από μια ουγκιά κενού χώρου, γιατί να μην φτιάχνει ένα σύνολο συμπάντων;" ρωτά ο κοσμολόγος Craig Hogan στο πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον.

Στην πραγματικότητα, όπως λέει ο Guth, "Ο πληθωρισμός λίγο πολύ μας αναγκάζει να δεχτούμε την ιδέα των πολλαπλών συμπάντων."

Επιπλέον, δεν υπάρχει κανένας λόγος να αναμένουμε ότι αυτοί οι κόσμοι θα είναι ίδιοι. Ακόμη και μέσα στη δική μας φυσαλίδα, μικροσκοπικά τυχαία μη ομοιόμορφα σημεία στην αρχέγονη πρώτη ύλη θα ανάγκαζαν το σύμπαν να φαίνεται διαφορετικός από μέρος σε μέρος. Εάν το σύμπαν είναι αρκετά μεγάλο, λέει ο Tegmark αλλά και άλλα φυσικοί, οτιδήποτε που μπορεί να συμβεί θα συμβεί, έτσι ώστε εάν θα μπορούσαμε να κοιτάξουμε αρκετά μακριά θα ανακαλύπταμε τελικά ένα ακριβές αντίγραφο μας.

Επιπλέον, οι κοσμολόγοι λένε, ότι οι ίδιοι οι νόμοι της φυσικής, όπως βιώνονται από τα πλάσματα όπως εμείς, περιορισμένα σε τέσσερις διαστάσεις και οι ενεργειακές κλίμακες της συνηθισμένης ζωής, θα μπορούσαν να εξελιχθούν διαφορετικά στα διαφορετικά σύμπαντα - φυσαλίδες.

"Η γεωγραφία είναι τώρα ένα πιο ενδιαφέρον θέμα από όσο νομίζετε", παρατηρεί ο John Barrow, ένας φυσικός στο πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ.

Ο πληθωρισμός έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των κοσμολόγων, παρά την παραξενιά της, σημειώνει ο Guth, επειδή διαδραματίζει έναν ζωτικής σημασίας ρόλο στους υπολογισμούς του Big Bang. Μάλιστα, μετά την ανίχνευση της μικροκυματικής ακτινοβολίας υποβάθρου που έχει παραχθεί 370.000 χρόνια μετά το Big Bang, η θεωρία του πληθωρισμού απέκτησε έναν υπερασπιστή . Η πρόβλεψη άλλων κόσμων πρέπει επομένως να αντιμετωπιστεί σοβαρά, είπε.

Τυχεροί αριθμοί - Ρύθμιση του συνόλου των σταθερών της Φύσης

Η προοπτική αυτού του μεγάλου αριθμού συμπάντων έφερε την προσοχή σε μια φιλοσοφική συζήτηση, που στις τελευταίες δεκαετίες είχε κρυφτεί στις άκρες της επιστήμης, μια συζήτηση πάνω στο ρόλο της ζωής στον κόσμο και εάν οι φυσικοί νόμοι του είναι μοναδικοί - ή, όπως το έθεσε ο Αϊνστάιν κάποτε, "εάν ο Θεός είχε κάποια επιλογή."

Μέσα στις εξισώσεις στο Καθιερωμένο Μοντέλο, που περιγράφουν όλα τα φυσικά φαινόμενα, είναι διασκορπισμένες διάφορες μυστήριες σταθερές, όπως η ταχύτητα του φωτός ή οι μάζες των στοιχειωδών σωματιδίων, η τιμή των οποίων δεν συνάγεται από οποιαδήποτε γνωστή θεωρία έως τώρα.

Στην πραγματικότητα, οι τιμές των σταθερών αυτών παίζουν ένα εκπληκτικό ρόλο στην ακριβή λειτουργία της φύσης. Οι επιστήμονες μπορούν να φανταστούν μικροδιαφορές στην τιμή τους, όμως συμπεραίνουν ότι η φύση είναι εκπληκτικά λεπτολόγος, και μόνο ένα στενό εύρος τιμών είναι κατάλληλο για την εξέλιξη της πολυπλοκότητας ή της ζωής όπως εμείς την ξέρουμε.

Παραδείγματος χάριν, ένα μεγάλο μέρος του άνθρακα και του οξυγόνου που απαιτούνται για τη ζωή παράγεται από την τήξη των ατόμων του ηλίου σε αστέρια, που ονομάζονται ερυθροί γίγαντες.

Αλλά μια αλλαγή μόνο κατά μισό τοις εκατό στην ισχύ της ισχυρής πυρηνικής δύναμης, που είναι υπεύθυνη για την πυρηνική δομή, θα ήταν αρκετή να αποτρέψει να εμφανιστούν αυτές τις αντιδράσεις, σύμφωνα με την πρόσφατη εργασία του Heinz Oberhummer της Τεχνολογικού Πανεπιστημίου της Βιέννης. Το αποτέλεσμα θα ήταν μια έλλειψη των πρώτων υλών της βιολογίας, όπως υπολόγισε.

Ομοίως, ένας αριθμός γνωστός ως σταθερά λεπτοδομής χαρακτηρίζει την ισχύ των ηλεκτρομαγνητικών δυνάμεων. Εάν ήταν κατά τι μεγαλύτερη, οι αστρονόμοι λένε ότι τα αστέρια δεν θα μπορούσαν να κάνουν σύντηξη, και εάν ήταν κατά τι μικρότερη, τα μόρια δεν θα είχαν σχηματιστεί ποτέ.

Αν δεν είναι αυτός ένας τυχερός κόσμος, τότε τι είναι;

Το 1974, ο Brandon Carter, ένας θεωρητικός φυσικός που τότε ήταν στο Κέιμπριτζ, και τώρα είναι στο Παρατηρητήριο στο Παρίσι, επισήμανε ότι αυτές οι συμπτώσεις ήταν όχι μόνο τύχη, αλλά ήταν μάλλον απαραίτητες προϋποθέσεις για να παρατηρούμε εμείς το σύμπαν.

Τελικά, είναι μετά βίας πιθανόν να ανακαλύψουμε νόμους που να είναι ασυμβίβαστοι με την ύπαρξή μας.

Εκείνη η άποψη είναι η βάση που ονόμασε ο Carter ανθρωπική αρχή, μια ιδέα που σημαίνει πολλά πράγματα σε πολλούς επιστήμονες. Εκφρασμένη με πιο σαφήνεια δηλώνει ότι ο κόσμος σχεδιάστηκε κατά κάποιο τρόπο για τη ζωή. Ή όπως ο φυσικός Freeman Dyson κάποτε το έθεσε, "Το σύμπαν υπό κάποια έννοια πρέπει να ήξερε ότι ερχόμαστε."

Αυτή η ιδέα τρομάζει μερικούς φυσικούς, οι οποίοι αισθάνονται ότι η αποστολή τους είναι να βρουν μια μαθηματική εξήγηση της φύσης, που δεν αφήνει τίποτα στην τύχη ή "την ιδιοτροπία του Δημιουργού",  από μια φράση του Αϊνστάιν.

"Αγγίζει τα φιλοσοφικά ζητήματα που οι επιστήμονες πολλάκις βρίσκονται στα περίχωρά της", τονίζει ο John Schwarz, φυσικός και θεωρητικός χορδών στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Καλιφόρνιας. "Πρέπει να βρεθούν μαθηματικοί τρόποι για το πώς λειτουργεί η φύση."

Ταξινομώντας τα σύμπαντα - Βρίσκοντας ένα σύμπαν για την Ανθρωπική Αρχή

Ωστόσο, η Ανθρωπική Αρχή εμφανίζεται όλο και περισσότερο πρόσφατα, στις διασκέψεις και στην επιστημονική λογοτεχνία, αλλά συχνά και στις απόψεις των σωματιδιακών φυσικών. Ο λόγος είναι το πολυσύμπαν.

"Είναι πιθανόν όπως αναπτύσσεται η θεωρητική φυσική, να μας παρουσιάσει τους πολλαπλάσιους κόσμους", λέει ο νομπελίστας φυσικός Steven Weinberg του πανεπιστημίου του Τέξας.

Εάν επικρατούν σε άλλους σύμπαντα - φυσαλίδες διαφορετικοί νόμοι ή οι φυσικές σταθερές, οι συνθήκες μπορούν να μην επιτρέψουν την ύπαρξη της ζωής ή της νοημοσύνης, εξήγησε.

Σε αυτή την περίπτωση η ανθρωπική αρχή χάνει το μυστικισμό της και γίνεται απλά μια συνταγή για να καθοριστεί ποιά φυσαλίδα είναι σε θέση να υποστηρίξει την ύπαρξη της ζωής.

Αλλά πολλοί θεωρητικοί των χορδών αγανακτούν ακόμα με την αρχή επειδή αποτελεί την περικοπή στις φιλοδοξίες τους. Το αποτέλεσμα είναι μια πνευματώδης συζήτηση για αυτά που οι φυσικοί μπορούν να αναμείνουν από τις θεωρίες τους.

"Έχουν την ευσεβή ελπίδα ότι η θεωρία χορδών θα καθορίσει μεμονωμένα όλες τις σταθερές της φύσης", αναφέρει ο Barrow, που έγραψε το βιβλίο "Η Κοσμολογική Ανθρωπική Αρχή" το 1984 μαζί με τον Frank Tipler, φυσικό στο πανεπιστήμιο Tulane. Το βιβλίο υποστήριξε ότι μόλις προκύψει η ζωή στον κόσμο δεν θα πεθάνει ποτέ.

Μια εργασία τριών φυσικών με τίτλο "Η αρχή του τέλους της Ανθρωπικής Αρχής", - των Gordon Kane του πανεπιστημίου του Μίτσιγκαν, Malcolm Perry και Anna Zytkow του Κέιμπριτζ - υποστηρίζει ότι μια ενοποιημένη θεωρία της φυσικής, όπως η θεωρία χορδών ισχυρίζεται ότι είναι, όταν διατυπωθεί τελικά - θα διευκρίνιζε τις περισσότερες από τις σταθερές της φύσης ή θα διευκρίνιζε τις σχέσεις μεταξύ τους - λίγα περιθώρια για τα επιχειρήματα της ανθρωπικής αρχής.

"Η ανθρωπική αρχή δεν είναι τόσο ανθρωπική όσο οι άνθρωποι επιθυμούν", εξήγησε ο Kane.

Αλλά σε μια ανταπάντηση με τον τίτλο "Γιατί το Σύμπαν είναι ακριβώς έτσι", ο Hogan του πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον υποστήριξε ότι η φυσική ήταν κορεσμένη με τις μπερδεμένες διαδικασίες, όπως τα κβαντικά φαινόμενα, τα οποία αφήνουν μερικές πτυχές της πραγματικότητας και τους νόμους της φυσικής στην τύχη. Σύμφωνα με τη θεωρία χορδών, επισήμανε, οι νόμοι της φυσικής που εμείς οι θνητοί βιώνουμε είναι χαμηλής ενέργειας, 4-διάστατες σκιές, των συμπάντων με 10 ή 11 διαστάσεις. Κατά συνέπεια, οι αποκαλούμενες "θεμελιώδεις σταθερές" θα μπορούσαν να φανούν διαφορετικές στις διαφορετικές φυσαλίδες.

Ο Hogan αναγνώρισε ότι αυτό υπονόμευσε κάποιες από τις παραδοσιακές φιλοδοξίες της φυσικής, γιατί τουλάχιστον μερικές ιδιότητες του σύμπαντος μπορεί να μην έχουν μια κομψή μαθηματική εξήγηση, και μπορούμε να δοκιμάσουμε ώστε να υποθέσουμε ποιες είναι αυτές.

Ακόμη και οι θεωρητικοί χορδών όπως ο Kane αναγνωρίζουν ότι, ελλείψει μιας τελικής μορφής της θεωρίας χορδών, δεν έχουν καμία ιδέα πόσες λύσεις μπορούν να υπάρξουν - μία, πολλές ή ακόμα και ένας άπειρος αριθμός - στις "τελικές" εξισώσεις χορδών. Η κάθε μία θα αντιστοιχούσε σε έναν διαφορετικό όρο του χωρόχρονου, με ένα διαφορετικό σύνολο φυσικών σταθερών.

"Οποιοδήποτε σύνολο που να επιτρέπει να αναδυθεί η ζωή, τότε θα έχει ζωή," είπε.

Σκοτεινή ενέργεια - Όταν οι αριθμοί δεν φτάνουν

Αλλά ακόμη και μερικοί από τους πιο σκληροπυρηνικούς φυσικούς, συμπεριλαμβανομένου του Weinberg, προτείνουν ότι μπορεί να πρέπει να προσφύγουν στην ανθρωπική αρχή για να εξηγήσουν ένα από τα βαθύτερα μυστήρια που εμφανίζονται, σαν ένας πονοκέφαλος πάνω από την επιστήμη: η ανακάλυψη ότι η διαστολή του σύμπαντος φαίνεται να επιταχύνεται, ίσως σαν ένα είδος επανάληψης αλλά με πιο χαμηλή ενέργεια ενός επεισοδίου πληθωρισμού πριν 14 δισεκατομμύρια έτη.

Οι κοσμολόγοι υποπτεύονται μια απωσιτκή δύναμη ή μία αντιβαρύτητα που συνδέεται κίνηση με το ίδιο το διάστημα που ωθεί αυτήν την κίνηση. Αυτή η δύναμη, γνωστή ως κοσμολογική σταθερά, προτάθηκε αρχικά από τον Αϊνστάιν το 1917, και υπήρξε ένα πρόβλημα από τότε - "μια πραγματική κρίση", κατά τα λεγόμενα του Weinberg.

Σύμφωνα με τις αστρονομικές παρατηρήσεις, η σκοτεινή ενέργεια - μια μη ανιχνεύσιμη ενέργεια - υπολογίζεται ότι αποτελεί τα δύο τρίτα της υλοενέργειας του σύμπαντος σήμερα, διπλάσια δηλαδή της ύλης σε βάρος. Αλλά σύμφωνα με τη σύγχρονη κβαντική φυσική, το κενό διάστημα θα πρέπει να 'αναβράζει' με μια ενέργεια που θα ξεπερνούσε κατά πολύ την ύλη σε βάρος στο σύμπαν, κατά έναν παράγοντα τουλάχιστον 1060. Αυτός ο κακός συνταίριασμα αποτελεί την χειρότερη απόκλιση στην ιστορία της φυσικής.

Αλλά αυτό το κακό συνταίριασμα είναι κρίσιμος για τη ζωή, επισήμανε ο Weinberg για πρώτη φορά το 1987. Ακολούθως δεν υπήρξε κανένα στοιχείο για μια κοσμολογική σταθερά και πολλοί φυσικοί θεώρησαν ότι το μέγεθός του ήταν στην πραγματικότητα μηδέν.

Σε μια εργασία του ο Weinberg χρησιμοποίησε τον ανθρωπικό συλλογισμό για να εντοπίσει την τιμή οποιασδήποτε κοσμολογικής σταθεράς, από το ένα δέκατο της πυκνότητας της ύλης στο σύμπαν μέχρι να είναι η κοσμολογική σταθερά πολλαπλάσια της πυκνότητας της ύλης. Εάν λοιπόν ήταν μεγαλύτερη η κοσμολογική σταθερά, βρήκε, τότε το σύμπαν θα αποχωριζόταν προτού να έχουν πιθανότητα να σχηματιστούν οι γαλαξίες, μην αφήνοντας κανένα λίκνο για την αστρική εξέλιξη των απαραίτητων στοιχείων για τη ζωή ή άλλες περίπλοκες δομές.

Η τιμή της σταθεράς που μετρήθηκε είναι αυτή που θα αναμενόταν από τα ανθρωπικά επιχειρήματα, και ο Weinberg προσθέτει ότι κανένας δεν ξέρει αρκετά για τη φυσική ώστε να πει εάν υπάρχουν άλλοι κόσμοι με άλλες σταθερές. Ονόμασε δε την ανθρωπική αρχή μια λογική προσέγγιση στο πρόβλημα της κοσμολογικής σταθεράς.

"Για να ανακεφαλαιώσουμε η χρήση της ανθρωπικής αρχής ικανοποιεί την αίσθηση της κατάπληξής μας γιατί τα πράγματα να είναι όπως είναι", συμπληρώνει ο Weinberg.

Πέρα από το Σκοτάδι - Έρευνα για την δοκιμή από τις καλύτερες θεωρίες

Για το βρετανό κοσμολόγο Rees, δεν είναι απαραίτητο να παρατηρηθούν άλλα σύμπαντα για να αποκτήσουμε κάποια εμπιστοσύνη ότι μπορούν να υπάρξουν. Ένα πράγμα που θα βοηθήσει, εξήγησε, είναι μια ακριβέστερη θεωρία για το πώς μπορεί να μεταβάλλεται η κοσμολογική σταθερά και τι επιπτώσεις έχει στη ζωή στον κόσμο. Μάλιστα, μπορούμε να ζήσουμε σε μια ποικιλία συμπάντων συμβατών με τη ζωή, εξήγησε. Παραδείγματος χάριν, εάν η κοσμολογική σταθερά ήταν το 10 τοις εκατό της μέγιστης τιμής της σύμφωνης με τη ζωή, αυτή θα ήταν αποδεκτή, ανέφερε.

"Εάν ήταν ένα εκατομμυριοστό, τότε θα ήταν αδύνατον να βρεθεί ζωή σε αυτό το σύμπαν."

Ένας άλλο στοιχείο εμπιστοσύνης θα ήταν μια περισσότερη υποστήριξη για τη θεωρία του πληθωρισμού, είτε υπό μορφή στοιχείων από τη θεωρία της φυσικής σωματιδίων είτε από τις μετρήσεις της κοσμικής ακτινοβολίας του Big Bang, που μας έδωσε ένα λεπτομερές μοντέλο αυτού που συνέβη θεωρητικά κατά τη διάρκεια του πρώτου τρισεκατομμυριοστού τρισεκατομμυριοστού του δευτερολέπτου.

"Εάν είχαμε μια θεωρία τότε θα ξέραμε εάν υπήρξαν πολλά big bangs ή μόνο ένα, και τότε θα ξέραμε εάν τα χαρακτηριστικά που βλέπουμε είναι σταθεροί νόμοι του σύμπαντος  ή εσωτερικοί κανονισμοί για τους οποίος δεν μπορούμε ποτέ να έχουμε μια εξήγηση", λέει ο Rees.

Ο Joseph Polchinski, από το Ινστιτούτο Θεωρητικής Φυσικής στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στη Σάντα Μπάρμπαρα, σκέφτηκε ότι θα μπορούσαν να υπάρξουν 1060 διαφορετικές λύσεις στις βασικές εξισώσεις χορδών, καθιστώντας κατά συνέπεια πιθανότερο ότι τουλάχιστον ένα σύμπαν θα είχε μια φιλική κοσμολογική σταθερά για τη ζωή.

Αυτός όπως τόνισε ελπίζει ότι το εύρος των λύσεων και τα πιθανά σύμπαντα που επιτρέπονται από τη θεωρία χορδών θα μπορούσαν να περιοριστούν από τις αστρονομικές παρατηρήσεις και των νέων θεωρητικών τεχνικών έως το σημείο όπου η ανθρωπική αρχή θα μπορούσε να ξοφλήσει ως εξήγηση.

Αλλά ο Hogan λέει ότι οι πολλαπλάσιοι κόσμοι θα έπρεπε να αντιμετωπιστούν σοβαρά εάν βγήκαν από τις εξισώσεις στις οποίες εμπιστεύεται η επιστήμη. "Πρέπει να είστε απροκατάληπτοι", είπε. "Δεν μπορείτε να επιβάλετε τις συνθήκες."

"Είναι η πιο επιστημονική τοποθέτηση," πρόσθεσε.

Μια κοσμική σύμπτωση αναβιώνει το κυκλικό σύμπαν