Οι δημιουργιστές πολεμούν την επιστήμη στην καρδιά της Αμερικής

Άρθρο, Φεβρουάριος 2005

Τις επόμενες εβδομάδες, οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στα Γυμνάσια και Λύκεια της πολιτείας του Κάνσας θα αποφασίσουν σχετικά με τις προτεινόμενες αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών για τις βιολογικές επιστήμες.  Οι προτάσεις του εκπαιδευτικού συμβουλίου της πολιτείας μιλάνε για το "ευφυές σχέδιο" του Δημιουργού, μια σύγχρονη έκδοση του δημιουργισμού.

Το εκπαιδευτικό συμβούλιο έχει αποφασίσει την κατάργηση της διδασκαλίας της Θεωρίας της Εξέλιξης του Δαρβίνου με το σκεπτικό ότι πρόκειται για μια θεωρία που δεν έχει αποδειχθεί και παραμένει αμφιλεγόμενη. Έτσι, οι σπουδαστές όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων της συγκεκριμένης πολιτείας θα διδάσκονται τη λεγόμενη Επιστήμη της Δημιουργίας.

Στην επιστήμη υπάρχουν πολλές και διαφορετικές θεωρίες, έκρινε το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο. Εκτός και αν είστε ερευνητής, η διδασκαλία όλων τους είναι αποπροσανατολιστική και άσκοπη. Διδάσκονται μόνο όσες θεωρίες έχουν αποδειχθεί. Η Θεωρία της Εξέλιξης δεν έχει αποδειχθεί, οπότε αφαιρείται.

Οι δημιουργιστές επιμένουν ότι ο Θεός δημιούργησε την Εύα από το πλευρό του Αδάμ και έπειτα ρύθμισε τα χρωμοσώματα της για να την κάνει γυναίκα. Επίσης, ισχυρίζονται ότι ο Νώε προσκάλεσε τους δεινοσαύρους στην κιβωτό του. 

"Σύμφωνα με την επίσημη γραμμή, οι μαθητές υποχρεώνονται να διδάσκονται ότι η θεωρία της εξέλιξης δεν ισχύει", λέει ο Al Frisby καθηγητής της βιολογίας σε ένα σχολείο του Κάνσας. "Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν μαθητές που στο μάθημα για την ταξινόμηση των κυττάρων και τη γενετική κάνουν διάφορα σχόλια λέγοντας : "Ο Θεός δεν το έκανε αυτό";

"Στο Κάνσας, το γεωγραφικό κέντρο της Αμερικής η εγκεκριμένη απάντηση της Πολιτείας σύντομα θα είναι Ναι", συμπληρώνει ο Al Frisby.

Οι καθηγητές των θετικών επιστημών θεωρούν ότι ο σχέδιο τους είναι να επιτρέψει στους θεολόγους να διδάσκουν στα σχολεία τις απόψεις τους για την επιστήμη. "Προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα κλίμα όπου οι καθηγητές να διδάσκουν οτιδήποτε μπορεί να θεωρείται επιστήμη, χωρίς να είναι", λέει ο Harry McDonald,  καθηγητής της βιολογίας και πρόεδρος των πολιτών του Κάνσας για την Επιστημονική Εκπαίδευση. "Θέλουν να επαναπροσδιορίσουν την επιστήμη."

Άνοδος των συντηρητικών στις ΗΠΑ

Στο Κάνσας αλλά και αλλού οι συντηρητικοί θρησκευτικοί κύκλοι έχουν μεγάλη ισχύ και μπόρεσαν έτσι να επιβάλλουν την άποψη τους για το δημιουργισμό πάνω στους καθηγητές των θετικών επιστημών. Από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο οι μαθητές θα διδάσκονται όχι τη θεωρία της εξέλιξης αλλά του "ευφυούς σχεδίου" του Δημιουργού.

Τον Αύγουστο του 1999 το Κρατικό Εκπαιδευτικό Συμβούλιο του Κάνσας απέρριψε την εξέλιξη και το Big Bang ως επιστημονικές αρχές. Το 10-μελές συμβούλιο ψήφισε 6 προς 4 για να εξαφανίσει αυτά τα θέματα από το πρόγραμμα σπουδών. Το Συμβούλιο του Κάνσας δεν απαγόρεψε την διδασκαλία της εξέλιξης και της θεωρίας του Big Bang. Απλά αφαίρεσε οποιαδήποτε αναφορά του προγράμματος σπουδών και της εξεταστέας ύλης στην εξέλιξη και το Big Bang. Τον Φεβρουάριο του 2001 ένα νέο συμβούλιο επανέφερε τις επιστημονικές θεωρίες στην προηγούμενη τους θέση. Οι δημιουργιστές θέλουν τα παιδιά να πιστεύουν ότι τα έφτιαξε ο Θεός, μαζί και με όλα τα άλλα είδη, για κάποιο σκοπό. Δεν θέλουν τα παιδιά να πιστεύουν ότι πίσω από το Big Bang και την εξέλιξη μπορεί να κρύβεται μια θεϊκή δύναμη.

Παρόμοιες όμως αντιπαραθέσεις μεταξύ του Θεού και της επιστήμης είναι εν εξελίξει σε 17 πολιτείες, σύμφωνα με το Εθνικό κέντρο για την Εκπαίδευση της Επιστήμης.

Στο Μισούρι, οι νομοθέτες συντάσσουν ένα οδηγό που θα περιέχει ποια επιστημονικά βιβλία μιλούν για εναλλακτικές θεωρίες ως προς την εξέλιξη. Τα βιβλία της βιολογίας στο Αρκάνσας και την Αλαμπάμα αποκηρύσσουν την εξέλιξη, προειδοποιώντας ότι "η εξέλιξη είναι μια αμφιλεγόμενη θεωρία που κάποιοι επιστήμονες παρουσιάζουν ως επιστημονική εξήγηση για την προέλευση των ζώντων οργανισμών... Κανείς δεν ήταν παρών όταν δημιουργήθηκε η ζωή στη Γη. Συνεπώς, οποιαδήποτε δήλωση για την προέλευση της ζωής πρέπει να λαμβάνεται ως θεωρία και όχι ως γεγονός".

Σε μια σχολική περιοχή του Wisconsin, οι καθηγητές πρέπει να καθοδηγήσουν τους σπουδαστές τους στις "αδυναμίες της εξελικτικής θεωρίας". Μέχρι δε το 1968 ήταν παράνομη η διδασκαλία της θεωρίας της εξέλιξης στο Αρκάνσας

Τον περασμένο μήνα, ένας δικαστής στη Γεωργία διέταξε μια σχολική περιφέρεια να αφαιρέσουν αυτοκόλλητες ετικέτες στα σχολικά εγχειρίδια που προειδοποιούσαν: "Αυτό το βιβλίο περιέχει υλικό για την εξέλιξη. Η εξέλιξη είναι μια θεωρία, όχι ένα γεγονός, σχετικά με την προέλευση των οργανισμών".

Για τις συντηρητικές δυνάμεις το αληθινό πεδίο της μάχης είναι η δημόσια εκπαίδευση, το εργαστήριο της επόμενης γενεάς και έτσι αποκτούν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν μια μόνιμη αλλαγή στη δημοφιλή θεωρία του Δαρβίνου.

Αυτό το κατόρθωμα μπορεί να φαίνεται σημαντικό αλλά πρέπει να θυμηθούμε ότι ! Το 1981 όμως, ο νόμος κρίθηκε αντισυνταγματικός από ένα ομοσπονδιακό δικαστήριο όπου έκρινε ότι ο δημιουργισμός είναι θρησκευτικής φύσεως (McLean v. Arkansas).

Οι θιασώτες της επιστήμης της δημιουργίας έχουν κάνει εκστρατείες για να βάλουν τη δική τους Βιβλική ερμηνεία της δημιουργίας να διδάσκεται στα σχολεία των ΗΠΑ ως επιστήμη.  Ένας νόμος της πολιτείας Λουιζιάνα για την απαγόρευση της θεωρίας της εξέλιξης, ανατράπηκε από το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ το 1987 που διέταξε ότι το θρησκευτικό υλικό δεν έχει θέση στη διδασκαλία των επιστημών στα δημόσια σχολεία και είναι αντισυνταγματικό.

Το 1925 η Πολιτεία του Tennessee απαγόρευσε την διδασκαλία της Θεωρίας της Εξέλιξης από τα σχολεία επειδή δίδασκε ότι ο άνθρωπος κατάγεται από κατώτερης τάξης ζώα», ενώ τοπικό δικαστήριο προχώρησε στην καταδίκη εκπαιδευτικών που δίδασκαν την Δαρβινικές θεωρία.

Τα τελευταία χρόνια, εντούτοις, οι αντίπαλοι της εξέλιξης έχουν ανασυγκροτηθεί και προτείνουν το δόγμα του "ευφυούς σχεδίου", που δεν κάνει πια αναφορά στο Θεό και τη θρησκεία. Αντίθετα από τον παραδοσιακό δημιουργισμό, που προυποθέτει ότι ο Θεός δημιούργησε τη Γη σε έξι ημέρες, οι υπερασπιστές του ευφυούς σχεδίου βεβαιώνουν ότι τα έργα αυτού του πλανήτη είναι πάρα πολύ σύνθετα για να αποδοθούν στην εξέλιξη. Πρέπει να έχει υπάρξει ένας σχεδιαστής που να εργάζεται πάνω σε ένα σχέδιο - δηλαδή ένας δημιουργός.

Στην εκστρατεία που κάνουν, για να πείσουν τους γονείς στο Κάνσας να συμφωνήσουν με τη νέα έκδοση του δημιουργισμού στην τάξη, οι οπαδοί του ευφυούς σχεδίου υποστηρίζουν ότι θα ήταν προς το συμφέρον των παιδιών να ανοίξει η συζήτηση για την προέλευση. Κι όχι να αποδεχτούν χωρίς συζήτηση τη διδασκαλία της εξέλιξης.

Οι δημιουργιστές θεωρούν ότι η επιστήμη είναι στην πραγματικότητα αθεϊστική, και ότι εάν δεν αλλάξουμε την επιστήμη, δεν μπορούμε να πιστέψουμε στο Θεό. Και γι΄ αυτό κάνουν μια επίθεση σε όλη την επιστήμη. Και η εξέλιξη είναι ακριβώς ο αδύνατος κρίκος στην επιστήμη. Μάλιστα ένας οπαδός του δημιουργισμού, ο John James, προειδοποίησε ότι η διδασκαλία της εξέλιξης οδήγησε στο μηδενισμό και στις πύλες του Auschwitz.

Σε ένα κείμενο των δημιουργιστών υπάρχει η εξής άποψη:

"Είναι η Δαρβίνεια εξέλιξη, όχι η Αγία Γραφή, που δικαιολογεί το ρατσισμό. Η εξέλιξη διδάσκει την επιβίωση του ικανότερου, συμπεριλαμβανομένου (όπως αναγνώριζε και ο Χίτλερ) και του ικανότερου "κλαδιού" του ανθρώπινου γενεαλογικού δέντρου. Στη γνήσια εξέλιξη δεν υπάρχει χώρος για πραγματική ισότητα. Αυτή η ίδια "εξελικτική" λογική υποβαστάζει το μίσος που δείχνουν οι διάφορες ρατσιστικές ομάδες απέναντι στους ομοφυλόφιλους. Βλέπουν  τους ομοφυλόφιλους ως ελαττωματικούς και  συνεπώς κατώτερους. Κάποιοι δε αναρωτιούνται: "Αν ο άνθρωπος προέρχεται από τους πιθήκους, γιατί υπάρχουν ακόμα πίθηκοι; Γιατί σπαταλάμε τον χρόνο διδάσκοντας κάτι που δεν είναι επιστημονικό;"

Και στην Ελλάδα

Το 1987 ο Καλλίνικος έγραφε στο βιβλίο του "Ο άνθρωπος από τον πίθηκο; - Απάντηση στην υλιστική άποψη" :

"Ο Μαρξισμός δεν είναι απλώς οικονομικό-κοινωνικό-πολιτικό σύστημα, είναι υλιστική και άθεη θεωρία, έχει σαν βάση του τον ιστορικό υλισμό γι' αυτό είναι και αντίθετος προς την χριστιανική θεώρηση της ζωής. Οι υλιστές στις ημέρες μας κτυπούν αλύπητα κάθε τι που έχει σχέση με τον Θεό και την Εκκλησία. Και πλάθουν μύθους σαν αυτόν της εκ του πιθήκου καταγωγής του ανθρώπου, που σήμερα τον έχουν καραμέλα στο στόμα τους. Η θεωρία αυτή, αν και είναι επιστημονικώς αναπόδεικτη και απορρίπτεται απ' όλους τους σοβαρούς επιστήμονες, παρά ταύτα οι υλιστές συμπατριώτες μας την διδάσκουν στα σχολεία και δηλητηριάζουν έτσι τα ανύποπτα και ανυπεράσπιστα παιδιά μας". ("Ο άνθρωπος από τον πίθηκο; - Απάντηση στην υλιστική άποψη", εκδ. Χρυσοπηγή, 1987).

Η μελέτη του φυσικού Ιωάννη Κωστώφ που κυκλοφορεί από τις επίσημες εκδόσεις της ελληνικής εκκλησίας αναφέρει:

«Δεν μπορεί ποτέ να αποδειχθεί ότι έλαβε χώρα η εξέλιξη, διότι αναγκαία προϋπόθεση της αποδείξεως είναι η ύπαρξη εκείνου ο οποίος αποδεικνύει. Εφόσον όμως, σύμφωνα με τις εξελικτικές αντιλήψεις, ο άνθρωπος (ο οποίος θα έπρεπε να αποδείξει το ζητούμενο) είναι ο τελευταίος κρίκος της βιοσφαιρικής αλυσίδας, αυτό σημαίνει ότι δεν ήταν παρών στα προηγούμενα στάδια και συνεπώς ούτε τα παρατήρησε ούτε τα κατέγραψε». (σελ. 194-5) και «Ακόμα και η απόδειξη -η οποία βέβαια ούτε έχει ούτε πρόκειται να επιτευχθεί- της θεωρίας της εξελίξεως δεν σημαίνει κατανάγκην ότι δεν υπάρχει Θεός. Για τον απλούστατο λόγο ότι ο Θεός θα μπορούσε κάλλιστα να φέρει στην ύπαρξη όλο το βιόκοσμο μέσω της εξελικτικής διαδικασίας». (σελ. 293)

Το 1914 στο Ναύπλιο διεξήχθη η δίκη των Δελμούζου και Σαράτση επειδή στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στο Παρθεναγωγείο Βόλου :

«κατά διαφόρους εποχάς από του Σεπτεμβρίου 1908 μέχρι τέλους Μαρτίου 1911 εν Βόλω, Λαρίση και ιδίως εν τω Εργατικώ Κέντρω και τω Ανωτέρω Παρθεναγωγείω Βόλου, προσεπάθησαν διά ζώσης, διά διδασκαλίας και δι’ εντύπων φυλλαδίων να ελκύσωσι προσηλύτους εις λεγόμενα θρησκευτικά δόγματα, τουτέστι την αθεϊαν, με τα οποία ενεργούμενα είναι ασυμβίβαστος η διατήρησις της πολιτικής τάξεως, διδάσκοντες ότι δεν υπάρχει Θεός (… ) ότι ο άνθρωπος εδημιουργήθη υπό πιθήκων, ότι ο Θεός είναι ένα αγγούρι (κλπ)».

Ενώ τo 1946 στο έντυπο που κυκλοφόρησε με τίτλο «Διακήρυξις της Χριστιανικής Ενώσεως Επιστημόνων» όπου αναφερόταν ότι :

«Ναι μεν η θεωρία του Δαρβίνου είναι μια επιστημονική θεωρία, η οποία είχε και έχει τους υποστηρικτάς της, αλλά μόνον εδώ εις την Ελλάδα, ή και αλλαχού, μόνον εις κύκλους που εμφορούνται από σκόπιμον προχειρολογίαν, θεωρείται ο δαρβινισμός ως η τελευταία λέξις της επιστήμης».


Το 1984 στην ύλη της Α Λυκείου το βιβλίο "Ιστορία του ανθρώπινου γένους" του Λ. Σταυριανού, όπου γινόταν αναφορά στην καταγωγή του ανθρώπου και στην Δαρβινική θεωρία, ο τότε μητροπολίτης Φλωρίνης Καντιώτης έγραφε :

"Επειδή πιπιλίζετε την καραμέλα της λεγομένης εξελίξεως και πιστεύετε αυτής σαν αναντίρρητη επιστημονική αλήθεια, θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε: Γνωρίζετε τι πάνω στο θέμα αυτό απεφάνθησαν διαπρεπείς επιστήμονες, βιολόγοι, γενετισταί, εμβρυολόγοι, γεωλόγοι, παλαιοντολόγοι στο Συνέδριο του Σικάγου το 1980 και στο Συνέδριο του Λίβερπουλ το 1982; Αν δεν γνωρίζετε, σας πληροφορούμε, ότι οι επιστήμονες αυτοί απεφάνθησαν, ότι δια της επιστημονικής οδού δεν έχει εξακριβωθεί ακόμη ο τρόπος της προελεύσεως του ανθρώπου. Η θεωρία της εξελίξεως καταδικάζεται, και τα διάφορα γενεαλογικά δένδρα, αποκυήματα της φαντασίας ορισμένων που τα υποστηρίζουν ανεπιφύλακτα, πρέπει να φύγουν από τα διδακτικά βιβλία".

Προτείνει, μάλιστα, και σχετική χριστιανική βιβλιογραφία. Από την άλλη μεριά, στην ίδια εγκύκλιο αναφέρεται με άλλο τρόπο στους πιστούς:

«Αγαπητοί μας χριστιανοί, άνδρες, γυναίκες, μαθηταί, μαθήτριες! Μη δίνετε σημασία στους κρωγμούς των αθέων και των απίστων. Να είσθε βέβαιοι ότι τα υλιστικά των κηρύγματα, όσο κι αν εντυπωσιάζουν εκ πρώτης όψεως, θα σβήσουν σαν πυροτεχνήματα..." (εγκύκλιος 403/13-3-1985).

Ο δημιουργισμός

Αυτή θεωρεί ότι κάθε πλάσμα πάνω στη Γη είναι προϊόν Θείας Δημιουργίας. Και απορρίπτουν την Εξέλιξη γιατί δεν υπάρχουν επαρκείς αποδείξεις. Ενώ ο δημιουργισμός για τους οπαδούς του ισχύει γιατί το γράφουν τα Ιερά Κείμενα. Και γιατί πιστεύουν ότι τα Ιερά Κείμενα είναι ακριβή; Το πιστεύουν, όπως λένε, επειδή γράφτηκαν με θεία καθοδήγηση. Πώς το γνωρίζουν; Το καταλαβαίνουν μελετώντας τα Ιερά Κείμενα.

Δηλαδή, αποδεικνύουν ότι τα Ιερά Κείμενα είναι ακριβή χρησιμοποιώντας μια γνώση, η οποία μας παραδίδεται από τα ίδια αυτά κείμενα. Πρόκειται για μια περίπτωση κυκλικής επιχειρηματολογίας. Με άλλα λόγια, για να αποδείξουμε την αλήθεια μιας άποψης, επικαλούμαστε την ίδια την άποψη.

Δέχονται, επίσης, ότι κανένας δεν γνωρίζει πως δημιουργήθηκε ο άνθρωπος γιατί κανένας δεν ζούσε τότε. Φαίνεται λοιπόν ότι η επιστημονική έρευνα είναι άγνωστη σε αυτούς. Με την ίδια λογική δεν υπήρξαν ποτέ οι δεινόσαυροι γιατί κανείς δεν ζούσε για να τους δει.

Ο δημιουργισμός αφ' ενός υποστηρίζει ότι οι ιστορίες στη Γένεση είναι ακριβείς περιγραφές της προέλευσης του σύμπαντος και της ζωής στη Γη, και αφετέρου ότι η Γένεση είναι ασύμβατη με τη θεωρία του Big Bang και τη θεωρία της εξέλιξης των ειδών.

Η θεωρία αυτή δεν συνδέεται αναγκαστικά με κάποια συγκεκριμένη θρησκεία. Κάλλιστα μπορεί οι οπαδοί τους μπορεί να είναι Χριστιανοί ή και Μουσουλμάνοι, ενώ εκατομμύρια άνθρωποι ανεξάρτητα της Θρησκείας τους μιλούν για ένα Δημιουργό του Σύμπαντος. Αυτό όμως δεν τους εμποδίζει να πιστεύουν και στη θεωρία της εξέλιξης.

Ένας από τους κύριους ηγέτες της επιστήμης της δημιουργίας είναι ο Duane T. Gish του Ινστιτούτου Ερευνών για τη Δημιουργία (Institute for Creation Research ), και συγγραφέας πολλών βιβλίων εναντίον της εξέλιξης. Μεταξύ αυτών είναι το Evolution, the Challenge of the Fossil Record (1985), Evolution, the Fossils Say No! (1978), και το Evolution, the Fossils Still Say No! (1985). Μαζί του συντάσσεται ο  Walt Brown του Κέντρου για την Επιστημονική Δημιουργία (Center for Scientific Creation).

Φυσικά υπάρχουν επιστήμονες που διαφωνούν για την εξέλιξη, αλλά διαφωνούν για το πως εξελίχθηκαν τα είδη, όχι για το αν εξελίχθηκαν. Αυτό όμως δεν εμποδίζει τους δημιουργιστές να ισχυρίζονται ότι υπάρχουν επιστήμονες που διαφωνούν με την εξέλιξη.

Πηγές:

Δείτε και τα σχετικά άρθρα
Έγινε στην τύχη η δημιουργία του έμβιου κόσμου; Μια θεώρηση αντίθετη από την Δαρβινική άποψη
Home